Dansk

sociale medier

24. september 2019 af ida12332 - Niveau: 7. klasse

hej(:

ved i hvad de sociale medier hafr med demokratisering og ytringsfrihed at gøre?


Svar #1
24. september 2019 af ida12332

har*


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. september 2019 af SuneChr

Som tonen og adfærden er på de sociale medier, har de sociale medier intet, hverken med demokratisering eller ytringsfrihed at gøre. Det såkaldte oplyste og demokratiske menneske forstår ikke at kommunikere under
moral og ansvar.
De sociale medier er en illusion, som bedrager verden, hvor kun kapitalen har interesser.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. september 2019 af MaiiDevon

Ytringsfriheden er jo en central rettighed i et demokrati. Som udgangspunkt gælder ytringsfriheden på nettet som alle andre steder. Det betyder, at man fx på sin facebook-profil kan ytre sine holdninger (under ansvar) og disse kan komme ud til et større publikum end hvis du stod og prædikerede i din baghave. Facebook er offentligt tilgængeligt, og i samme sekund, som du slår noget op, kan det ses i Danmark og i hele verdenen. Det kan fx være politiske holdninger i forbindelse med et folketingsvalg.

Dog er der, som SuneChr også nævner, en hård tone på de sociale medier, som ikke nødvendigvis overholder demokratiets spilleregler (at kommunikere på en saglig måde). Det prøver Facebook at løse ved bl.a. at have regler om: Trusler, chikane og mobning mod enten enkeltpersoner eller bestemte grupper. Alligevel kan man diskutere, om der hersker ytringsfrihed på de sociale medier når fx Tv2 Nyhederne kan slette kommentarer på Facebook (censurere). Endvidere kan man i andre landes henseender fx Egypten diskutere, om der er ytringsfrihed på de sociale medier, hvor man fx kan blive dømt for udtalelser om religion eller regeringen.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. september 2019 af Stygotius

Fascebook  og de andre såkaldt "sociale medier" er opfindelser for børn. De er pinligt ekshibitionistiske og barnlige i deres trang til at sige til hele verden "Kan I alle se mig, kan I alle høre mig  -Jeg synes da det er utrolig interessant og vigtigt for hele verden at få at vide hvornår jeg har drukket en cappucino eller hvad min  hund hedder eller hvem og hvor mange der var med til min sidste "fest" eller at jeg nu har været på en tur til Thailand. De skal da også absolut se det billede jeg har taget af middagen på restauranten." Alt dette da interessere Gud og hvermand.

Den slags infantile selvfremstilling vokser vi andre fra på et tidspunkt når vi kommer ud af puberteten.

BVADR


Skriv et svar til: sociale medier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.