Spansk

Spansk i gymnasiet - hvad arbejder man med?

08. oktober 2019 af GretelKaiser - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg overvejer spansk i gymnasiet. Hvad arbejder man med i spansk? Jeg er meget interesseret i litteratur, kunst og historie - er det noget, man kommer til at arbejde med i spansk?

Og hvad med arbejdsformerne? Altså hvordan lærer man? Er det øvelser, små oplæg - ja, hvordan?

Og hvad med lektier? Hvilke typer, hvor mange.

Og sidst - Er det mere individuelt eller mere gruppearbejde? 

På forhånd mange tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2019 af Martin0911

Det er mere eller mindre samme som at læse andre fremmedsprog :-)

Brugbart svar (1)

Svar #2
21. januar 2020 af Djuice

Fagligt indhold: I spansk A skal man ikke forvente at blive sat til at læse en hel eller halv roman, men jeg har selv oplevet at skulle læse og analysere noveller, eventyr samt avisartikler. Din lærer styrer pensum og deraf kommer det egentlige indhold. Min lærer som selv var spanier var god til at udvælge mange forskellige temaer, så vi arbejde både med spansk og latinamerikansk kultur og historie, herunder samfundsproblemer, politik, krig og religion. Der vil være mundtlig såvel som skriftlig billedebeskrivelse, så heraf kan du få lov til se lidt kunst. Vi så også en 4-5 film med spansk tale samt spanske undertekster, som vi så skulle analysere.

Arbejdsformer: Lyn-oplæg samt præsentationer på op til 10 minutter. Mundtligt skulle vi f.eks. skiftevis beskrive et billede eller ''speed date'' hvor vi hele tiden skiftede makker og skulle på spansk give et input af noget vi havde analyseret. Min lærer var også glad for at lave Kahoots, Quizlet og jeopardy som vi tog oppe på smartboarded.

Lektier: I mit tilfælde, typisk et Word-dokument med nogle spørgsmål der skulle besvares og så tages op for klassen næste modul. Ellers typisk læselektier, intet overvældende da det trodsalt er et begyndersprog, selv på A-niveau. Afleveringer var der måske max. 2 gange om måneden, og tog ikke mere end 1 time hver hvis man er øvet.

I bund og grund er der rigtig meget gruppearbejde. Både ved almen skiftlig opgaveløsning og præsentationer. Selvfølgelig er der også individuelt arbejde, men min lærer havde intet i mod at man var i dialog med sine sidemakkere for at forstå tingene bedre.

Generelt et kanon fedt fag. Jeg har personligt ikke haft meget gavn af det indtil videre, men at lære spansk åbner døren for en bedre forståelse for øvrige romanske sprog, herunder portugæsisk, italiansk og fransk, da alle fire sprog er udsprunget fra latin. Det er ikke sådan at du kan lære de sprog på under et måned efterfølgende, men man kan godt læse noget på f.eks. fransk eller portugæsisk, se lighederne iht. spansk og få en nogenlunde idé om hvad det handler om.


Skriv et svar til: Spansk i gymnasiet - hvad arbejder man med?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.