Matematik

Taltrapper

21. oktober 2019 af ChristianLundgaard - Niveau: 10. klasse
Jeg har en opgave, hvor tre rækker tal af tre tal skal give samme facit. Jeg må kun bruge tallene 1,2,3,4,5,6 og 7. To af tallene skal bruges to gange. Således: a+b+c=c+d+e=e+f+g
Jeg har testet mig igennem en. Række kombinationer og fundet fem eksemplerne på hvilke tak der IKKE kan være hhv. c og e. Jeg har også fundet flere eksempler på, hvilke kombinationer der virker.
Jeg tænker bare, at der er en terori bag spørgsmålet, en Formel, så jeg ikke “manuel” skal sidde og køre kombinationerne igennem. Er der nogen der kan hjælpe mig?
Venlig hilsen Christian

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2019 af StoreNord

Tallenes sum er 28. Summen skal fordeles i 3 skåle. Læg først et talpar i hver skål, således at der er summen 9 i hver skål. Læg så 1-tallet i den ene skål og fjern 1 point ved at udskifte et tal med et andet. Fortsæt indtil der er summen 9 i alle 3 skåle.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. oktober 2019 af Bibo53

Vis at a+b+c+d+e+f+g=28. Da a+b+c=c+d+e=e+f+g, går 3 op i

a+b+2c+d+2e+f+g.

Vis at denne sum må være enten 33, 36 eller 39.

Slut heraf, at der er tre muligheder:

1) c+e=5 og d=6

2) c+e=8 og d=4 (to mulige løsninger)

3) c+e=11 og d=2


Svar #3
21. oktober 2019 af ChristianLundgaard

Hej StoreNord
Tak fir din ulejlighed, men jeg kan ikke få din metode til at virke. OG der har også et præg af praktisk forsøg ikke en “Formel” tilgang. Dermed ligner det min metode, hvor jeg sidder og “flytter rundt” på tallene. Bh Christian

Brugbart svar (0)

Svar #4
21. oktober 2019 af StoreNord

Jeg ser også nu, at jeg faktisk havde smidt 7-tallet ud.


Svar #5
21. oktober 2019 af ChristianLundgaard

Mange tak Bibo53, det hjalp

Skriv et svar til: Taltrapper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.