Dansk

hvad betyder sætningen

29. oktober 2019 af Skuls - Niveau: B-niveau

Hvad betyder dette?

Vores fælles styrke næres ved, at vi har respekt for vore medmennesker og viser tillid til hinanden, for vi har alle et ansvar for fællesskabet. Det er selve vort samfunds rødder.

Hvis rødderne er syge, kan træet ikke stå, og det vil tage mange år for et nyt træ at vokse sig stærkt.

Det der er skrevet i fede bogstaver


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2019 af siljehansen

Altså det er selvfølgelig ikke helt sikkert, det her. Men i teksten bliver der snakket meget om fælleskab. Har du prøvet at tænke over, at vi i samfundet, kan ikke stå alene om noget. Ligesom dem i folketinget ikke kan blive valgt, hvis de ingen stemmer får. “Hvis rødderne er syge, kan træet ikke stå”. At vi har brug for andre i samfundet. Det er sådan det fungere. Jeg er sikker på, at der er nogle der har siddet og lavet en opgave “sammen”. Rettere sagt, ét medlem fra gruppen, har siddet og lavet hele opgaven. Næste dag, når gruppen skal fremlægge, er det ene medlem syg. Træet kan ikke stå, hvis rødderne er syge. I denne situation er det blot én person. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2019 af Stygotius

Altså det er selvfølgelig ikke helt sikkert, det her(. M), men i teksten bliver der snakket meget om fælleskab. Har du prøvet at tænke over, at vi i samfundet, ikke kan (ikke) stå alene om noget(. L)ligesom de(m) i folketinget ikke kan blive valgt, hvis de ingen stemmer får. “Hvis rødderne er syge, kan træet ikke stå”(. At). Det vil sige at vi har brug for andre i samfundet. Det er sådan det fungerer. Jeg er sikker på, at der er nogle der har siddet og lavet en opgave “sammen”(. R) eller rettere sagt, ét medlem fra gruppen, har siddet og lavet hele opgaven. Næste dag, når gruppen skal fremlægge, er det ene medlem sygt. Træet kan ikke stå, hvis rødderne er syge. I denne situation er det blot én person.

Det fremhævede citat betyder: "Hvis fundamentet, dvs. det samfundet bygger på, ikke er sundt og i orden, vil fællesskabet ikke kunne fungere."


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. oktober 2019 af siljehansen

Jeg tror udemærket godt, at Elisaes forstod mig. Jeg kom bare med et bud. Jeg har heller ikke brug for en til at diktere alle de ord jeg staver forkert. Altså seriøst, hvor gammel er du lige? Der er noget der hedder “ordblind” by the way?


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. oktober 2019 af Stygotius

Åh, "by the way", -neej, hvor er du smart, Wow !!   ........så smart at du ikke kan  skrive dit eget sprog.  Til lykke.

I øvrigt drejer kommentaren til din skrivemåde sig ikke om stavning eller  om ordblindes  problemer men om at kunne/ikke kunne  formulere sig. Det er selvfølgelig altid smart at hive den undskyldning op af tasken.

For  øvrigt, -selv tak for hjælpen  til din forståelse af den omdiskuterede sætning.   -Det var da så lidt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. oktober 2019 af siljehansen

Det handler ik om at være smart. Jeg ved godt at det måske er ret vigtigt for dig, men der skal være plads til alle her. Jeg er ikke perfekt, og jeg kan ikke se nogen grund til at du skal se ned på mig. Ja, jeg har lavet noget forkert. Men at sige, at ordblindhed er en “undskyldning”. Ven, jeg prøver bare at hjælpe. Kan godt være at jeg tager fejl. Men i det mindste kom jeg med et bud. Jeg er træt af negative mennesker, jeg kommer bare med et bud. Altså, hvem var det der startede det her? Ja det tænkte jeg nok, dig?


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. oktober 2019 af Stygotius

Jeg ser ikke ned på dig eller  på nogen anden.

Et bud? Jeg er da kommet med et bud på hvad den omhandlede sætning betyder.

Endnu en gang, -selv tak.


Brugbart svar (0)

Svar #7
31. oktober 2019 af siljehansen

Nu stopper du kraftedeme. Du gør det her med vilje. Du behøver ikke at understrege ALT det jeg gør forkert. Hvis du var ordblind og folk nævnte ALLE de ting som du gjorde forkert, ville du så ikke blive bare LIDT irriteret. For det første har jeg ikke engang skrevet den sætning, som du “retter”. For det andet, hvis jeg beder dig om at stoppe med at rette mig. Hvorfor fanden bliver du så ved? Altså, stop den her 


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. oktober 2019 af Stygotius

Jeg ønsker ikke at blive indblandet  i et hundeslagsmål, så jeg tror vi standser  her.

Der er hverken hoved eller hale på det du skriver.


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. oktober 2019 af siljehansen

Godt at vide, er du færdig? ja, vi standser den her. Som jeg sagde lige før. 


Skriv et svar til: hvad betyder sætningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.