Matematik

stokastisk variabel

13. november 2019 af Homework101 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Nogen som ved, hvordan jeg laver a og b?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2019 af janhaa

N(42, 3.55)

etc...

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. november 2019 af AMelev

Væn dig til at bruge? formelsamlingen, så du bliver fortrolig med den, inden det går løs for alvor. Det er vigtigt, at du ved, hvad du kan finde hvor, og lige så vigtig hvad der ikke står deri, og som du så selv skal medbringe i hovedet.

a) Side 41 (253) & (254).
Når du så skal bestemme sandsynligheden, skal du beregne P(j </o:p>
≤ X ≤ k), hvorj og k skal være hele tal, så der skal du lige have valgt de rigtige i forhold til μ - σ og μ + σ.

b) I nogle CAS-værktøjer kan du med "Invers binomial" bestemme denne k-værdi. Hvordan du konkret gør afhænger af dit CAS-værktøj, og jeg kender kun ordren i Nspire, men Google er en god ven at kontakte i den slags tilfælde.
Ellers kan du bare prøve dig frem, til du finder den rigtige k-værdi (du skulle gerne komme frem til k = 41).

Svar #3
13. november 2019 af Homework101 (Slettet)

Ja, du har nok ret med den formelsamling :)

Jeg bruger også Nspire, hvilken formel bruger du der?

Brugbart svar (1)

Svar #4

k:=invbinom(0.4,60,0.7)
Den kan du også bruge til at finde grænser af acceptmængde med ved binomialtest.

Skriv for en sikkerheds skyld tjek på P(X ≤ k) og P(X ≤ k - 1), så man kan se, at k virkelig er den mindste, der opfylder betingelsen.

Brugbart svar (1)

Svar #5

Jeg kan se, at der har sneget sig et ? og </o:p> ind i #1. Det sker sommetider og er smaskhamrende irriterende.

Væn dig til at bruge? formelsamlingen....

a) Side 41 (253) & (254).
Når du så skal bestemme sandsynligheden, skal du beregne P(j </o:p>≤ X ≤ k), hvor...

Skriv et svar til: stokastisk variabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.