Religion

troens verden kristendom opgaver til kapitel 5 (hjælp hvis der er nogle der har lavet den her før så send den lige så vil jeg blive glad)

15. november 2019 af slave2019 - Niveau: 8. klasse

her er spørgsmålene 

Opgaver til Kapitel 5

Det er en central tanke i kristendommen, at et menneskes værdi ikke afhænger af ydre ting (udseende, evner, penge osv.). Da filminstruktøren Jon Bang Carlsen ville lave en film om Gud og begyndte at lede efter Gud, endte han hos kriminelle i et sydafrikansk fængsel. Her mødte han en stærk tro på Gud.

Læs bilag 6, Hvem er Gud? og overvej, hvorfor det gik sådan.

Teatergruppen Hotel Pro Formas forestilling (2002) om Jesus hed jesus_c._odd_size. Odd size betyder på engelsk anderledes størrelse. Instruktøren Kirsten Dehlhom siger om titlen: "Jeg havde altid lagt mærke til de der skilte i lufthavnen: odd size bagage. Altså bagage, der ikke er normal størrelse. Og så tænkte jeg, at det passer på Jesus, han har helt sikkert været en sær størrelse." For at vise, at historien om Jesus også er aktuel i vores tid, lod hun desuden titlen ligne en web-adresse.

Læs Lukasevangeliet kapitel 2 vers 41-52 og Matthæusevangeliet kapitel 8 vers 23-34.

Overvej, hvordan man ville have reageret over for Jesus i dag ved at finde eksempler på nogle, der tager parti for svage og udstødte, og som derfor bringer sig på kant med systemet, eller eksempler på mennesker, der gør usædvanlige ting, og som nogle derfor tror er geniale eller guddommelige, mens andre anser dem for at være bedragere eller vanvittige.

Lav billedsøgning på Google under søgeordet kors. Udvælg minimum fem forskellige kors og lav en kort beskrivelse af hvert af dem (alder, hvor det findes, anvendelse osv.).

Gå ind på www.bibelselskabet.dk. Klik dig frem til funktionen: Søg i Bibelen. Søg på ordene miste og liv og læs de bibelsteder, der bliver henvist til.

Prøv at forklare med dine egne ord, hvad meningen er med det, Jesus siger her, og som både Matthæus, Markus og Lukas har med i deres evangelier.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2019 af Moderatoren

Hvad har du problemer med, når du skal lave opgaverne?


Svar #2
15. november 2019 af slave2019

jeg kan ikke finde ud af det. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2019 af Moderatoren

Det kan ikke passe. Hvad kan du ikke finde ud af?

Du får intet ud af at aflevere noget, som du ikke selv har lavet – det er snyd og din lærer kan gennemskue det lige med det samme.


Skriv et svar til: troens verden kristendom opgaver til kapitel 5 (hjælp hvis der er nogle der har lavet den her før så send den lige så vil jeg blive glad)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.