Generelt

Romeo og Julie perspektivering

04. december 2019 af Asta05

Okay, så jeg laver en analyse og fortolkning af en lille uddrag af Romeo og Julie. Det jeg skal perspektivere er "forbudt kærlighed", så jeg skulle spørge om der mon er nogen af jer der kender til bøger eller film som handler om forbudt kærlighed, og konsekvenserne for det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2020 af guzbak

Behøver det at være bøger? Du kan evt. perspektivere til nutiden med islamiske familier der fortsat udøver æresdrab hvis deres døtre ikke lever op til familiens forventninger.

Et eksempel jeg kommer i tanke om er den pakistanske kvinde som blev dræbt af sin egen bror planlagt af hele familien, eftersom hun forelskede sig i en afghansk mand.

Ghazala Khan blev dræbt af sin bror, som skød hende på klods hold. Men selvom det var broderen, der affyrede pistolen, var hele familien sammen om at planlægge Ghazala Khans mord, fordi hun havde krænket familiens ære ved at forelske sig i en afghansk mand og ikke den pakistanske mand, som familien havde valgt til hende.

Jeg har for ikke så lang tid siden set en dokumentar om dette.

Læs lidt mere her: https://www.dr.dk/nyheder/video-10-aar-efter-aeresdrabet-paa-ghazala-khan-det-kunne-sagtens-ske-igen

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #2
11. januar 2020 af Asta05

Øh tak for svaret I guess(?) Men nu hvor du siger at jeg skal perspektivere det til islam nutidsdages giver ikke helt mening. Jeg og min familie er selv en muslim og jeg er sikker på at min familie ikke har udøvet æresdrab mod min søster som blev gift med en ikke-muslimsk mand. Jeg kunne måske perspektivere det til familier der dødstrusler sine børn, men jeg er ikke med på at de specifik er islamiske familier. Det er sandt nok at der er nogle familier som er helt gal i hovedet, men jeg tror slet ikke at det har noget at gør med islam som i hvert fald ikke fortæller muslimer at æresdræbe deres barn.
Men selvfølgelig har alle sine egne meninger så jeg sætter pris på dit svar. Jeg fortæller bare hvad islam er for noget i mine øjne.

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2020 af guzbak

Nu var det ikke islam der var fokus her, men historien om et æresdrab, som fandt sted fordi hun ikke levede op til de normer og forventninger, der var i familien. Æresdrab finder stadig sted, det handler ikke om islam. Det kunne lige så godt være jehovas vidner som ekskluderes hvis de fx får blodtransfusion. Pointen var det med at en familie eller gruppe har en forventning, ligesom julies familie forventede at hun giftede sig med en anset person, og når medlemmer ikke lever op til dette, skabes splid. Der er ingen grund til at blande dig selv ind eller belære mig om islam, jeg er helt med på hvad islam er og mit svar kom ikke af fordomme eller generalisering, du valgte nok bare at læse det på den måde. Håber opgaven gik fint :)
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Romeo og Julie perspektivering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.