Fysik

Gnidningskraften

03. januar 2020 af ty16 - Niveau: B-niveau

Hej. Sidder med en opgaven, som jeg har lidt svært ved at komme igennem. 
Jeg har vedhæftet min opgave, og hvad jeg har lavet indtil videre. 
Jeg har problemer med spørgsmål b) find størrelsen af det arbejde, som gnidningskraften skal udføre på toget for at bringe det til standsning."

Jeg ved jeg skal bruge formlen Fgnid=my*Fn
Men forstår bare ikke, om jeg skal bruge 0,4 eller 0,8 til mine beregninger. 

For spørgsmål c) hvilken bremselængde ville du regne med, hvis du var togfører?" 
ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre her? 


 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. januar 2020 af mathon


Svar #2
03. januar 2020 af ty16

Hej mathon. 
Tak for det ! 
lige et enkelt spørgsmål så ift. den tråd du sendte.. 
der står (150km/h)*(3,6-1) .... hvad er de (3,6-1) ??  og hvorfor ganges de to med hinanden, er det en formel for farten? ellers forstår jeg resten. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. januar 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{llll}c)&\textup{Togf\o reren v}\mathrm{\acute{e}}\textup{d, at gnidningskoefficienten ligger i intervallet }0.4\leq \mu \leq 0.8\\&\textup{men kan ikke regne med at gnidningskraften er maksimal (}\mu=0.8)\textup{ og m\aa \ }\\& \textup{af sikkerhedsgrunde indrette sig efter }\mu\textup{ = 0.4} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. januar 2020 af mathon

         \small \small \begin{array}{lllll}\#2&\frac{km}{h}=\frac{10^3\; m}{3600\; s}=\frac{10^3\; m}{10^3\cdot 3.6\; s}=\frac{1}{3.6}\; \frac{m}{s}=3.6^{-1}\; \frac{m}{s}\\\\ &1=3.6^{-1}\; \frac{\frac{m}{s}}{\frac{km}{h}}\\\\\\&150\; \frac{km}{h}=\left (150\; \frac{km}{h} \right )\cdot 1=\left (150\; \frac{km}{h} \right )\cdot \left (3.6^{-1}\; \frac{\frac{m}{s}}{\frac{km}{h}} \right )=150\cdot 3.6^{-1}\; \frac{m}{s} \end{array}


Svar #5
03. januar 2020 af ty16

TAK for hjælpen! 


Skriv et svar til: Gnidningskraften

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.