Matematik

Opgave i trekant - højde, omkreds og areal

16. februar 2020 af OKM - Niveau: A-niveau

Hvordan løser jeg opgaven i vedhæftet fil?


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. februar 2020 af peter lind

 a) h = 140mm -2r

b) arealet er ½gange grundlinje *højde. Grundlinjen finder du af  den retvinklede trekant, hvor du kender højden og to vinkler

c) Omkredsen består af 3*grundlinjen + cirkelbuen af de 3 cirkleudsnit


Svar #3
16. februar 2020 af OKM

#2

 a) h = 140mm -2r

b) arealet er ½gange grundlinje *højde. Grundlinjen finder du af  den retvinklede trekant, hvor du kender højden og to vinkler

c) Omkredsen består af 3*grundlinjen + cirkelbuen af de 3 cirkleudsnit

I b) hvordan finder jeg den anden vinkel? og i c) hvordan bestemmes cirkelbuen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. februar 2020 af peter lind

b) topvinklen er angivet til 90º

c) du kender vinklen mellem siderne. De to radier yderst i cirkelbuen står vinkelret på dem


Svar #5
16. februar 2020 af OKM

ja men den anden vinkel? ikke den rette. Hvordan bestemmer jeg den?


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. februar 2020 af ringstedLC

Det er en ligebenet trekant.


Svar #7
16. februar 2020 af OKM

Men vil det ik også være korrekt at finde vinklerne ud fra vinkelsum, så 180 - 90 = 90. så de to andre vinkler er 45 grader


Svar #8
16. februar 2020 af OKM

Angående spørgsmål c) har jeg søgt lidt efter cirkelbue formler, men i dem alle skal man bruge vinklen som dannes i cirkelafsnittet. 

se her: https://www.regneregler.dk/cirkeludsnit-buelaengde og https://www.webmatematik.dk/lektioner/sarligt-for-htx/geometri/cirkelbue


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. februar 2020 af peter lind

Du kan finde centralvinklen af vinklen mellem siderne


Svar #10
16. februar 2020 af OKM

har prøvet at skitsere det så det giver bedre mening. Det er den vinkel jeg ikke ved hvordan jeg finder


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. februar 2020 af ringstedLC

#8: Ja, vi har ikke andre metoder. Vinklen kan så også opgives i radianer, men det er jo bare en omskrivning.

Prøv at tegne en lille cirkel omkring vinklerne og forlæng så trekantens sider ud til omkredsen. Så kan du nok se hvor mange grader, cirkelbuerne er. Eller: Hvis trekantens sider havde længderne nul, ville omkredsen være en...


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. februar 2020 af ringstedLC

Nu sker der noget. Se først på den nederste vinkel som er dannet af to vinkelrette linjer. Og prøv så at se, om der ikke er par rette vinkler mere.


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. februar 2020 af StoreNord

#8
Lige meget hvor lange siderne er, så er summen af vinklerne 360 grader; altså en hel cirkel.


Skriv et svar til: Opgave i trekant - højde, omkreds og areal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.