Dansk

hjælp med Korrektur !

26. februar 2020 af studiehjælp2411 - Niveau: A-niveau

Hejsa, er der en venlig sjæl der evt kan hjælpe med, at læse noget korrekturlæsning? Tusind tak på forhånd:-))


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. februar 2020 af Stygotius

Studieportalen  er ikke et gratis lektieretnings- og sprogbureau.


Svar #2
27. februar 2020 af studiehjælp2411

hejsa, jeg tror du har misforstået det jeg mente.. at give konstruktiv feedback er da meget normalt! 


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. februar 2020 af Stygotius

I det tilfælde kommer du til at aflevere noget som andre har rettet (= udfærdiget/fjernet evt. fejl i), og det er næppe meningen med en opgave.   


Svar #4
27. februar 2020 af studiehjælp2411

det er da meget normalt, at få hjælp til at kigge opgaven en ekstra gang igennem? opgaevn er lavet, og den skal ikke laves om, det drejer sig om fejl der evt kunne være. Det er helt fair, at du mener noget andet, men kan se at det er meget normalt herinde, at man spørger om hjælp til det.  - Ha´en god dag!! 


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. februar 2020 af Stygotius

Ja, det med at ville have at andre fjerner ens fejl, er meget "normalt" her, men det gør det nok ikke mere anstændigt.

Det er meget mærkeligt at du ikke selv er interesseret  i at få at vide hvilke fejl du evt. laver. Det siger lidt om seriøsiteten af dit skolearbejde.


Brugbart svar (1)

Svar #6
29. februar 2020 af AMelev

#5 At få en anden til at læse korrektur er vel netop at være interesseret i at få at vide, hvilke fejl man har lavet.
Dansklærerne har da ikke tid til både at fokusere på indhold, tekstopbygning og stave-/slåfejl, så det er da rimeligt, hvis man vil være bedre til at skrive eller fange meningsforstyrrende formulerings-/skrivefejl i tide, at få en til at læse korrektur. 

#4 Det er svært at læse dybdegående korrektur på noget man selv har skrevet, da man er tilbøjelig til at læse det, der skulle stå.
En fidus er at starte ved slutningen og så læse baglæns - en sætning ad gangen. Så læser man den samme sætning forfra - giver den mening stadigvæk? Det tager en hulens tid, men det er effektivt.
Du starter selvfølgelig med den  indbyggede korrektur i Word, men den fanger jo kun åbenlyse fejl. Jeg glemte en gang s i forstand, hvilket selvfølgelig ikke blev fanget i stavekontrollen, men gav sætningen en helt anden (uforståelig) mening.
Når det så er sagt, så er jeg enig - det er ikke Studieportalens opgave at læse koorektur på diverse skrivelser - så kunne man ikke lave andet.

Kender du ikke en i familien eller omgangskredsen, som du kan få til at læse det. 
Jeg læser stadig korrektur for min datter, som forsker i noget, jeg ikke ved en pind om, men jeg kan se om sprog og sætningsopbygning giver mening.


Svar #7
29. februar 2020 af studiehjælp2411

Stygotius, god aften til dig. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. februar 2020 af MandenMedMangeHatte

#6 Hvorfor skulle dansklærere ikke have tid til alt det? Det er vel deres pligt som dansklærere, at gøre lige netop det.

Brugbart svar (0)

Svar #9
29. februar 2020 af Stygotius

ad #6

"At få en anden til at læse korrektur er vel netop at være interesseret i at få at vide"

At gøre noget sådant er det rene snyd med det formål at få en karakter for noget man ikke selv men en anden har præsteret.  Hvem har glæde af det?   -ingen og slet ikke svindleren selv. Man snyder både sig selv og sin lærer.

At benytte sig af stavekontrollen i Word er en lige så tåbelig form for snyd, -at krybe uden om det -det drejer sg om, nemlig at gøre en indsats for at blive bedre til sit fag.

Det gider man åbenbart ikke.  Man gider bare overlade arbejdet til andre og lade dem "læse korrektur" på det hele.


Skriv et svar til: hjælp med Korrektur !

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.