Matematik

epidemimodel

26. marts 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg er igang med at læse om epidemimodl som jeg skriver om i min opgave. Jeg er kommet til den del hvor der står at væksten i antallet af inficerede er proportional med antallet af mulige møder. Men jeg forstår ikke hvordan man skal fortolke konstanten alfa. Hvad angiver det. Det vil sige hvorfor ganger man alfa*Inficerede med udtrykket for IS?

tak på forhånd

Vedhæftet fil: epidemimodel.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2020 af AMelev

Mit bedste bud:
Hver inficeret kan mødes med hver af de ikke-inficerede, så der I·IS mulige "smitte-møder", hvor der er en risiko/sandsynlighed for overførsel af smitte.
∝ er proportionalitetskonstanten, som må være et mål for smitterisikoen, der igen afhænger af mødeformen - kramme/kysse-møde eller 2 m afstand.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. marts 2020 af mathmadesimple

Hej Stjerneskud2016 og AMelev.

Jeg har tidligere hjulpet en anden med en SRP opgave om næsten samme emne.
Du kigger på SIR modellen, som er en kombination af ikke-lineære differentialligninger.
AMelev har ret.
Alfa er et mål for chancen for at blive smittet, det er et tal, såsom 10%=0.10. Som fortæller noget om chancen for at når man mådes, at smitten spreder sig til en ny person.

SRP-emnet er utroligt relevant i disse dage.
På nettet findes også guides og videoer over hvordan man anvender SIR metoden og hvordan man laver plots OSV. Det et er den metode man har anvendt fra sundhedsstyrelsens side til at hjælpe med at bekæmpe CoVid19


Skriv et svar til: epidemimodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.