Dansk

København

27. marts kl. 11:41 af sph24sbs - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har fået en opgave, hvor jeg skal finde ud af hvem fortælleren og hvilken type fortæller det er i sangteksten København af Ulige numre, men dsv kan jeg ikke finde ud af hvilken typer fortæller det er.

Nogle som kan hjælpe?

"Du har danset med mig i 20 år
du har lært mig de trin jeg følger
men ikke forstår

København,
du er kun alt jeg har
når dine tusinde øjne lukker i
og mørket maler dig uendelig
og dine døtre, de vil mig intet godt
og dine øjne lyser mig hjem når jeg får nok

Jeg har et lille problem
jeg ikke kan finde
før du viser mig hvor du gemmer hende

København,
jeg er din sidste søn
når dine tusinde øjne lukker i
og mørket maler dig uendelig
og dine døtre, de vil mig intet godt
og dine øjne lyser mig hjem når jeg får nok

Mørket vil have mere
og dagene bliver korte
og jeg har brugt de sidste kroner
på at male mine sorte

København,
dine øjne bliver flere og flere
og dine døtre
dine døtre
fortæl dem jeg ikke venter mere

jeg ikke venter mere
jeg ikke venter mere
fortæl dem jeg ikke venter mere"

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts kl. 11:52 af Germanofil

Prøv at læse, hvad der står i teksten. Der står jo, at "Du har danset med mig i 20 år". Senere i teksten står der endda "jeg". - Hvilken type fortæller, ville du så gætte på, der er tale om?

Svar #2
27. marts kl. 12:06 af sph24sbs

jeg-fortæller, men hvem fortæller han den til og hvem er fortælleren

Svar #3
29. marts kl. 14:34 af sph24sbs

?

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts kl. 17:06 af Germanofil

#2, 3

Hvad mener du med "hvem er fortælleren"? Pas på med ikke, at forveklse fortælleren med forfatteren.

Denne jeg-fortæller el. 1. personsfortæller er en af personerne i handlingen, i teksten (i dette tilfælde sangen), hvorfor denne har en begrænset viden om begivenheder og person. Ydermere henvender fortælleren sig da til København (der i teksten bliver omtalt som "du").

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts kl. 10:04 af Stygotius

Der er ikke nogen "fortæller" i et lyrisk digt og derfor ikke nogen "handling'".

Et digt præsenterer et billede, -ikke en handling, bortset fra sjældne tilfælde som viser og folkeviser.

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. marts kl. 13:26 af Germanofil

Med fare for at bevæge mig ud i et minefelt: Nu kan man jo tolke spørgsmålet i #0, som om det er blevet stillet således af underviseren, hvorfor det kan give mening at forblive i den i #0 anvendte terminologi (el. mangel på samme); det er jo også angivet som værende 9.-klassesniveau. 
Det giver selvfølgelig mere mening at omtale det som et digtets "jeg" (el. "digterjeget"), når man taler om lyrik.

Skriv et svar til: København

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.