Tysk

hvordan bøjes viele?

09. april 2020 af gym1233 - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Jeg skal genaflevere en tyskaflevering, og jeg er derfor igang med at rette de rettelser min kærer har lagt på min aflevering. Her siger hun, at ordet "viele" skal bøjes i pluralis, dativ. Men der er intet bøjningsskema på ordbogen. Hvordan bøjes "viele" i pluralis, dativ??


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. april 2020 af OliverHviid

Vær opmærksom på at der er en fejl på den hjemmeside, Smut1. Der står at hvis substantivet er maskulinum og står i akkusativ og bruges uden en artikel, så bliver adjektivets endelse "e". Dette er forkert; endelsen bør være "en". 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2020 af Stygotius

Kære Oliver,

Det er nu ikke forkert.

Eks. "Man sah viele Ausländer unter den neuen Schülern in der Klasse."

Dette gælder både nominativ og akkusativ.


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. april 2020 af Stygotius

Hvis et adjektiv står uden bestemmelsesord, bøjes det med den bestemte artikels endelser.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. april 2020 af OliverHviid

 Hm, måske var min formulering ikke så god. Det jeg mente var at man jo f.eks. siger: "Ich trinke guten Wein.", men ifølge hjemmesiden bør det være "Ich trinke gute Wein." som jo er forkert. Hvis man kigger på skemaet for den stærke bøjning på hjemmesiden står der under maskulinum og akkusativ "e". Det burde da være "en" ligesom i mit eksempel...?


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. april 2020 af Stygotius

Ja, du har da en pointe, men der er jo her  tale om substantiver i flertal.

I ental er "viel" næsten altid ubøjet, og forøvrigt bøjes "viel" ikke lige som flertallet af adjektiver.

Cf. akkusativ flertal:  "Es gibt viele Leute, die kein Deutsch sprechen"


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. april 2020 af OliverHviid

Jeg ved godt at mit første indlæg måske kunne virke lidt forvirrende da trådstarter spurgte om pluralisendelserne, men meningen med det var simpelthen blot at gøre trådstarter opmærksom på at der var en fejl på hjemmesiden - selvom det selvfølgelig ikke lige var det som han/hun originalt havde spurgt om.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. april 2020 af Stygotius

Ha ja, men det er jo i virkeligheden ret simpelt. Adjektiver (inkl. "viel") uden bestemmelsesord bøjes med de samme endelser  som den bestemte artikels, ganske bortset fra at "viel" næsten altid er ubøjet i ental.

Ja, du har helt ret; det der citeres i #2, er noget vrøvl.


Skriv et svar til: hvordan bøjes viele?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.