Matematik
Differentialligninger

Hey.
Jeg har brug for hjælp til b). Jeg har lavet et hældningsfelt, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg finder løsningskurven. Og er vi ikke enige om, at man skal have befolkningstal langs x-aksen, og befolkningstilvækst langs y-aksen?
Svar #1
19. april 2020 af swpply (Slettet)
Det kommer nok an på hvordan du har tegnet hældningsfeltet. Har du plottet det i et CAS verktæj eller har du skitseret det ved burg af pen og papir?
Bonus info. Differentialligningen du studere i denne opgave et ekempel på den meget kendte Ricatti differentialligning <LINK> med konstante koefficienter. Det overraskende er, at selvom den er ikke-lineær kan den transformeres til en lineær differentialligning og i dit tilfælde, hvor den har konstante koefficenter, kan den overrasende nok løsses ekskat. Men, og jeg understreger, dette forventes ikke af dig på gymnasiet.
Svar #2
19. april 2020 af Homework101 (Slettet)
#1Det kommer nok an på hvordan du har tegnet hældningsfeltet. Har du plottet det i et CAS verktæj eller har du skitseret det ved burg af pen og papir?
Jeg har lavet hældningsfeltet i Nspire.
Svar #3
19. april 2020 af swpply (Slettet)
Jeg har ikke selv arbejdet med en Nspire i +10 år, men jeg har fundet denne step-by-step guide der burde guide dig helt i mål (LINK).
Alternativt kan du også bruge Nspires desolve komando til at finde løsningen og efterfølgende plotte den sammen med hældningsfeltet.
Skriv et svar til: Differentialligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.