Matematik

Bestem konstanterne i funktionen

21. april 2020 af Studiehjelp - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen. Jeg er gået i stå i denne opgave og håber der er nogle af jer der er kan hjælpe. Jeg har set at der er oprettet et andet indlæg med opgaven, dog forstår stadig ikke hvordan den løses, derfor prøver jeg nu her :). Jeg har vedhæftet et billede af opgaven.

Tak på forhånd! :)

Vedhæftet fil: Opgave.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Ved x=-35 skiifter funktionen mellem de to dele. Det, som opgaven går ud på, er at finde de to konstanter, så de to dele har samme grænseværdi i x=-35 (grafen skal være sammenhængende) og differentialkoefficienterne skal have samme grænseværdi i x=-35 (der må ikke være knæk.)

Det er så heldigt, at begge delfunktioner er kontinuert differentiable også hen over x=-35, så man kan simpelthen regne deres funktionsværdier ud for x=-35 og sætte dem lig hinanden. Det samme gøres med differentialkoefficienterne. Det giver to ligninger med to ubekendte. Løsningen er de to konstanter.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2020 af Capion1

Lad
r1 (x) = cx + d
og
r2 (x) = 8·10- 3x2 - 0,2x
Løs nu følgende ligningssystem:
r1 (- 35) = r2 (- 35)
r1' (- 35) = r2' (- 35)
r2 '(0) = - tan v        (v skal være positiv)
_______________
Ja, - # 3 har en vigtig pointe, som vi alle vist bør notere os. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2020 af ringstedLC

Spørg i: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1949244 og spørg konkret til hvad du ikke forstår. Du er "gået i stå", angiv hvor.


Skriv et svar til: Bestem konstanterne i funktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.