Matematik

Sandsynlighedsregning

01. maj 2020 af kgsklo - Niveau: B-niveau
Kan nogen hjælpe mig med opgave b. Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2020 af AMelev

                                      
Nogle CAS-værktøjer kan give inverse kumulerede sandsynligheder. Hvilket bruger du?
Men ellers kan du prøve dig frem. Du kan sjusse dig frem til, hvor k ca. må ligge ved at tegne grafen for fordelingsfunktionen sammen med g(x) = 0.4. Husk at angive begge omkring 0.4.
Du skulle gerne komme frem til at k = 41.

PS! Tag et skærmklip (kun) af opgaven i stedet for et billede med telefonen, hvor en masse skal klippes væk for ikke at forstyrre fokus.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #2
01. maj 2020 af kgsklo

Super det vil jeg prøve, tak for det.

Svar #3
02. maj 2020 af kgsklo

Jeg forstår ikke helt din metode. Hvad mener du med, at jeg skal tegne grafen for fordelingsfunktionen. Det er en binomialfordeling, som er diskret fordelt, så hvordan ser dens fordelingsfunktion ud. 
Jeg bruger ivørigt ti-nspire


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. maj 2020 af AMelev

Ja, du får ikke en fin glat graf, men en "trappeudgave", men det er også fint til formålet.
Skriv f1(x) = binomcdf(60,0.7,x) og f2(x) = 0.4 og indret akserne hensigtsmæssigt.

Du kan også benytte invbinom(α,n,p) som returnerer den første x-værdi, der har P(X ≤ x) > α.


 

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #5
02. maj 2020 af kgsklo

Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af at lave det på TI-nspire. Har ikke prøvet det før

Brugbart svar (0)

Svar #6
02. maj 2020 af AMelev

Ellers giver du bare lyd.


Svar #7
02. maj 2020 af kgsklo

Bare lige for at være sikker, så mab kan faktisk godt udelukkende bruge invbinom?

Brugbart svar (0)

Svar #8
02. maj 2020 af AMelev

Ja, men da jeg gav det første svar, vidste jeg ikke, at du brugte NSpire, og jeg ved ikke, om muligheden findes i de andre CAS-værktøjer. Der er en tilsvarende i Excel.
Og så skal du være sikker på, at du kan huske, præcis hvad output betyder.
For en sikkerheds skyld og af hensyn til læser bør du nok tage en binomcdf med denne og så den, der giver en sandsynlighed lige under det ønskede - som jeg har gjort på billedet.


Skriv et svar til: Sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.