Matematik

Parameterkurver

10. maj 2020 af kgsklo - Niveau: A-niveau

Hej alle

Kan nogen hjælpe mig med disse 2 delopgaver :) 

Vedhæftet fil: parameterkurve.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2020 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2020 af BoHTX

Til a) kan du vel tegne den i hånden (ved at lave støttepunkter) eller i CAS (se f.eks. svar #2 i linket).  Koordinatsættet finder du nok ved at beregne stedvektoren s(3).


Svar #3
10. maj 2020 af kgsklo

Hmm. Kan du uddybe b’eren

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2020 af ringstedLC

Når tangenten (≈ hastighedsvektoren) er lodret, er x'(t) = 0


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. maj 2020 af Soeffi

#3. s'(t) = (x'(t),y'(t)) giver dig tangentvektoren til kurven for en given stedvektor. Tangentvektoren er lodret, når x'(t) = 0. Bestem disse t-værdier og indsæt dem i s(t).


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. maj 2020 af BoHTX

Jeg har ikke sagt noget om b'eren, men hvis jeg nu skulle bidrage med noget til den, ville jeg nok kigge på denne hjemmeside.

Det ser ud til at du skal bestemme tangentvektoren v(t) og dernæst løse ligningen x'(t) = 0 mht. t. Nu kan jeg se at x er et polynomium, så ligningen kan højst give dig tre t-værdier, og dermed højst tre koordinatsæt. Om du nu får tre, kan du tjekke i din tegning i a)


Svar #7
10. maj 2020 af kgsklo

Har jeg lavet opgave a rigtig. Jeg er lidt i tvivl, om jeg bare skal tegne en parameterfremstilling

Vedhæftet fil:tegning.JPG

Svar #8
10. maj 2020 af kgsklo

Og i forhold til bestemmelse af koordinansættet til opgave a, skal jeg så bare indsætte t=3 i s vektoren, hvor det øverste svarer til x-koordinat og det nederste svarer til y koordinat?


Brugbart svar (0)

Svar #9
10. maj 2020 af Soeffi

#7. Billedet i #7 viser kun kurven for 0 ≤ t ≤ 2π. Nedenfor er vist kurven for -10 ≤ t ≤ 10.


Svar #10
10. maj 2020 af kgsklo

Giver god mening. i forhold til bestemmelse af koordinansættet til opgave a, skal jeg så bare indsætte t=3 i s vektoren, hvor det øverste svarer til x-koordinat og det nederste svarer til y koordinat?

Og kan det passe, at opgave b er lig med 2,2 og 6,2


Skriv et svar til: Parameterkurver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.