Dansk

nyhedsformidling subjektiv og objektiv?

14. maj 2020 af jasguld - Niveau: 10. klasse

er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå betegnelsen af subjektiv og objektiv i forhold til nyhedsformidling?


Svar #1
14. maj 2020 af jasguld

Jeg tror ikke jeg har lavet det rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. maj 2020 af Stygotius

En  subjektiv  nyhedsartikel bruger værdiladede ord og nævner ting der ikke er væsentlige/nødvendige.

En  objektiv  artikel holder sig til en rent beskrivende og nøgtern beskrivelse af noget passeret.

Eks.

Subjektiv

Den vanvittige bilist komne drønende ned ad gaden uden at se sig for og hamrede ind i den uskyldige cyklist, der stile og roligt nød det gode vejr.

Objektiv

En bil kørte ned ad Vestergade kl. ca. 3 og ramte en cyklist der var ved at dreje til venstre men sårede ham ikke.alvorligt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2020 af Queensland

Subjektiv Det er når du bruger ord til at beskrive en situation der er præget af dine personlige holdninger, meninger, følelser og når du er optaget af din side af sagen. Du vil ofte vælge en side at støtte og ikke nødvendigvis forholde dig korrekt til "beviser" der modsiger din mening. 

Objektiv Det er når du bruger fakta til at underbygge de faktiske omstændigheder af en situation, når dine holdninger er neutrale og når du er interesseret i alle aspekter af en sag. 


Skriv et svar til: nyhedsformidling subjektiv og objektiv?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.