Matematik

Dyrehandel

14. maj 2020 af annonym368 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej.

Hvordan laver man det her?

I en dyrehandel er der 70 mus.
Musene er opdelt i tre bure, A,
B og C.
I bur A er der halvt så mange
mus som i bur B.
I bur B er der halvt så mange
mus som i bur C.
Hvor mange mus er der i hvert
bur?

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. maj 2020 af janhaa

A + B + C = 70

(B/2) + B + 2B = 70

B + 2B + 4B = 140

7B = 140

B = 20

A= 10

C = 40

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. maj 2020 af Mathias7878

Metoden i #1 er rigtig, men nu hvor du går i syvende klasse ved jeg ikke, om det er sådan, du skal løseden. En anden gang kunne du jo prøve at gætte dig frem til svaret, og så tjekke om de tal, du har fået er rigtige:) 

- - -

Brugbart svar (1)

Svar #3
14. maj 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll}&&& \begin{array}{l|c|c|c|}& \textup{FORHOLDSTAL}\\\hline \textup{Bur A}&x\\\hline \textup{Bur B}&2x\\\hline \textup{Bur C}&4x&\textup{antal mus}&\textup{ligning}\\\hline \textup{i alt}&7x&70&7x=70 \end{array} \end{array}

Svar #4
14. maj 2020 af annonym368 (Slettet)

Metoden i #1 er rigtig, men nu hvor du går i syvende klasse ved jeg ikke, om det er sådan, du skal løseden. En anden gang kunne du jo prøve at gætte dig frem til svaret, og så tjekke om de tal, du har fået er rigtige:) 

Jo jo:) Men jeg går også i special klasse, og jeg kan ikke rigtig få så meget hjælp derhjemme siden mine forældre arbejder det meste af tiden, så jeg er alene hjemme med mine søskende. Men jeg har også prøvet mig frem mange gange og øver, men det er ikke altid let for mig:/ 

+ Jeg er ikke den bedste matematik. Det er iheller ikke nogle hemmelighed, at jeg er god til matematik:(

Det her er den eneste hjemmeside, der kan hjælpe mig. Ikke ved at give svar, men bare ved at forklare mig, hvordan man finder sig frem til svaret. 

Jeg håber du forstår.

Brugbart svar (1)

Svar #5
14. maj 2020 af Mathias7878

#4 det var bare mere, at metoden i #1 var måske lidt for svær for en syvende klasser at forstå. Men hvis du forstår fremgangsmetoden, så er det jo også helt fint :) 

- - -

Skriv et svar til: Dyrehandel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.