Matematik

Regression

09. august 2020 af Jensxxx - Niveau: B-niveau

Hej, 

Ved a, hvor man skal finde a og b, har jeg funktionen y=16,26x^2,98

Ved b, hvor jeg har sat kejserpingvinen ind i mit datasæt har jeg funktionen y=19,18x^3,33.

Begge har en R^2 der er meget tæt på 1, så passer kejserpingvinen ind i modellen?

Vedhæftet fil: Opgave_regression.png

Svar #1
09. august 2020 af Jensxxx

Og opgaven står i den vedhæftede fil


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. august 2020 af ringstedLC

b) Da din funktion i a) er lavet på alle tabellens data, skal R2 jo gerne være tæt på 1, da modellen ellers ikke er en potensfunktion. Men da b) går ud på at bestemme om også kejserpingvinen passer på modellen, skal du indsætte dens data som x og f(x) i modellen og undersøge om ligningen stemmer.


Svar #3
09. august 2020 af Jensxxx

Så vis den ikke passer ind i ligningen, passer modellen altså ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2020 af ringstedLC

Jeg er faktisk kommet i tvivl om b).

Enten skal du gøre som beskrevet i #2, hvor modellen er baseret på tabellen. Her halter din logik; hvis kejserpingvinen ikke opfylder ligningen, så er den ikke omfattet af modellen:

\begin{align*} \text{Model, tabel}: f(x) &= 16.26x^{2.98} \\ f(1.2)=40 &= 16.28\cdot 1.2^{2.98} \\ 40 &\neq 28 \\ \end{align*}

Modellen omfatter ikke kejserpingvinen.

Eller også skal du udvide tabellen med kejserpingvinen og genberegne modellen som du har gjort:

\begin{align*} \text{Model, 5 arter}: f(x) &= 19.18x^{3.33}\Rightarrow R^2=0.9741 \end{align*}

og konkludere, at modellen også omfatter kejserpingvinen, da R> 0.9 (en tilpas sikkerhed).

Jeg ville kort beskrive min tvivl og aflevere begge svar.

N.B. Når modellen er døbt "f(x)", skal du ikke omdøbe den til "y".


Skriv et svar til: Regression

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.