Studievalg og videregående studie

Biokemi B eller Biotek

25. august 2020 af Salam12

Hvad er foreskellen på retningslinjerne biotek (Biotek A/Mat A/ Fys B) og biokemi (Biologi A/Kemi B)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2020 af Rasko90

Mat A, Fysik B giver adgang til mange ingeniør/IT uddannelser, hvis du også har Bioteknologi A så har du næsten adgang til alle ingeniør uddannelse lige med undtagelse af nogle få der kræver Fysik A. Du vil også have adgang til de fleste naturvidenskabelige fag med denne kombination.

Biologi A, Kemi B, Fysik C giver også adgang til nogle naturvidenskabelige uddannelser, lægestudiet mm. 

Adgangskortet på UG.dk er rigtigt godt til at vise dig hvad du kan søge ind på alt efter dine fagkombinationer.

Jeg ville tage Mat A, Fysik B, og Biotek A hvis jeg var dig, det giver adgang til stort set alle de samme som Biologi A, Kemi B, Fysik C, plus en del flere uddannelser. Der er ikke nogle uddannelser jeg kender til som kræver du har Biologi A som et adgangsgivende krav, de vil typisk have Fysik/Kemi B og Mat A. Hvis du har Biotek A kan du substiuere den med Kemi B. 

Håber det gav lidt mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. december 2020 af hejjjjjjjjjj09

Lige et ekstra argument for, at det er fordelagtigt at vælge bioteknologi:

På min skole fungerer det således, at kemi B samt biologi A er en "indbygget" del af bioteknologi A. (Dette stemmer overens med indholdet af kernestoffet, som er udvalgt til de enkelte fag). Dermed forstået at en elev, som har bioteknologi A, i princippet har "bestået/afsluttet" kemi B efter 2.g, hvorfor det er muligt at hæve kemi til A-niveau i løbet af 3.g. Så vidt jeg ved, er det den ordning, der arbejdes ud fra på de fleste større gymnasier i landet. 


Skriv et svar til: Biokemi B eller Biotek

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.