Matematik
Differentiale
Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå hvordan h´et i det overstreget markert med gult kan gå fra at være i nævneren og så lige pludselig står den oppe ved tælleren ved siden af h^2.(det er overstreget) Er der blevet ganget med h for at fjerne i h i nævneren og få den over ved tælleren?
Svar #1
06. september 2020 af StoreNord
Tælleren er den differens af to brøker. Brøkerne subtraheres ved hjælp af fællesnævneren.
Den resulterende brøk skal så bare divideres med h.
Svar #2
06. september 2020 af Anders521
#0 Det h du taler om, er ikke gået fra at være i nævneren til at være i tælleren. Det er stadig det samme h. Hvad der er sket fra den ene mellemregning til den anden, er at størrelsen 5·(5+4h+h2) er ganget på brøken i både tæller og nævner.
Svar #3
06. september 2020 af ringstedLC
#0Er der blevet ganget med h for at fjerne i h i nævneren og få den over ved tælleren?
Man kan ikke bare gange (eller dividere) med et tal i hverken tæller eller nævner. Det ændrer jo brøkens værdi. Men du må gange/dividere (forlænge/forkorte) med et tal ved at gøre det i både tæller og nævner.
"Man dividerer en brøk med et tal ved at gange tallet på i nævneren".
Svar #4
06. september 2020 af Amalie1234324
Kan i ikke lide forklarer eller vise hvad der sker fra det trin (se det vedhæftet til det andet trin). Forstår det virkelig ikke.
Svar #5
06. september 2020 af StoreNord
Fra linje 1 til linje 2 sker der kun en reduktion af tællerbrøkernes nævnere.
Svar #6
06. september 2020 af Amalie1234324
Men trin 3 er stadig forvirrende især brøken 2/5, jeg ved ikke hvor den bliver af.
Svar #8
07. september 2020 af Amalie1234324
Hvor har du ganget med 5*(5+4h+h^2). Jeg kan se dig gør det ved nævneren ved h, men ikke ved tælleren?
Svar #11
07. september 2020 af ringstedLC
#3"Man dividerer en brøk med et tal ved at gange tallet på i nævneren".
Skriv et svar til: Differentiale
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.