Matematik

Gradient og retningsafledte.

20. september 2020 af BiokemiNørd (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej!

Jeg har fået et spørgsmål, hvor jeg skal bestemme retningen af ∇f=(-1,-4) ud fra et konturplot.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvordan jeg skal gribe det an...

Mine svarmuligheder er pile i forskellige retninger (men ingen koordinater eller funktionsudtryk).


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. september 2020 af peter lind

Det ser mærkeligt ud. Kan du ikke komme med hee opgaven ordret helst som billedfil eller pdf fil


Svar #2
20. september 2020 af BiokemiNørd (Slettet)

Jeg har, som du kan se, allerede givet et par forsøg...


Svar #3
20. september 2020 af BiokemiNørd (Slettet)

#1

Det ser mærkeligt ud. Kan du ikke komme med hee opgaven ordret helst som billedfil eller pdf fil

Vedhæftet :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. september 2020 af oppenede

∇ betyder gradienten, og gradienten har den retning hvor funktionen vokser mest.

Dvs. vinkeltret på den kurve punktet ligger på.


Svar #5
20. september 2020 af BiokemiNørd (Slettet)

#4

∇ betyder gradienten, og gradienten har den retning hvor funktionen vokser mest.

Men hvis den har retning hvor funktionen vokser mest, hvorfor er det så ikke op ad? Hvis man står i punktet (-1,-4), vil det ikke være op mod, hvor konturplottet viser "18"?


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. september 2020 af oppenede

Hvis du går opad befinder du dig mellem de to kurver der viser 0 og -6, så værdien er mellem 0 og -6. Dermed er værdien aftaget, da punktet ligger på linjen hvor funktionen er 0.


Svar #7
20. september 2020 af BiokemiNørd (Slettet)

#6

Hvis du går opad befinder du dig mellem de to kurver der viser 0 og -6, så værdien er mellem 0 og -6. Dermed er værdien aftaget, da punktet ligger på linjen hvor funktionen er 0.

Arh, I see! tak!!!


Skriv et svar til: Gradient og retningsafledte.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.