Matematik
Andengradspolynomier
Jeg er lige startet på emnet og jeg har lidt svært ved at forstå hvordan laver jeg opgaven
a. Aflæs koefficienterne a, b og c, og redegør for at deres værdier stemmer overens med parablen
Svar #1
02. oktober 2020 af peter lind
Du kan aflæse skæringerne med x-aksen og toppunktet. Hvis x0 er skæringen med x-aksen er f(x0) = 0, aflæs endvidere toppunktet. Det sætter du ind i andengradsligningen og får derved 4 ligninger med de 3 ubekendte a, b og c. I virkeligheden kan du vælge 3 vilkårlig punkter og få 3 ligninger med 3 ubekendte men dette er det letteste
Svar #2
02. oktober 2020 af UCL (Slettet)
Der står grafen for andengradspolynomiet er : fx=-x2+2x+3.
Er a så x2? Undskyld men jeg har endnu ikke helt forstået topunktet osv. Jeg er lige begyndt at læse om andengradspolynomier her i dag
Svar #4
02. oktober 2020 af Anders521
#2 Toppunktet er et punkt på parablen, der bestemmes ud fra polynomiets koefficienter a, b og c, og er givet ved formlen (-b/2a , -(b2 -4ac)/4a)
Svar #5
Okay. Altså jeg forstår det ikke, jeg ved ikke hvor vi får -1 fra....
Svar #6
02. oktober 2020 af Euroman28
Koeffienterne bestemmer grafens udseende ja.
a = Om det er en glad eller sur parabel.
c = skærring med y - aksen, i punktet (0,c)
b = hældningen for den tangent som skære i netop punktet (0,c).
Der er Matematik i alt.
Svar #7
02. oktober 2020 af Anders521
#5 Du får tallet -1 fra potensen -x2. Tænk på et negativt tal, f.eks. -2,5, men dette tal er det sammen som (-1)·2,5. Tjek det på lommeregneren.
Svar #8
Svar #10
Svar #11
Kan man godt skrive at : a skærer x aksen ved -1, og b i 2 og C i 3. Vil det være svar nok når der står :
a. Aflæs koefficienterne a, b og c, og redegør for at deres værdier stemmer overens med parablen.
#6 ja det er en sur parabel, fordi parabel vender nedad
Svar #12
Øvelser med andengradspolynomier og parabler
Øvelse 1
På figuren til højre ses grafen for andengradspolynomiet
fx=-x2+2x+3.
I de følgende opgaver skal du både beregne og aflæse på grafen og (forhåbentlig) konstatere at der er sammenhæng mellem det beregnede og det aflæste.
-Aflæs koefficienterne a, b og c, og redegør for at deres værdier stemmer overens med parablen. Den har vi fået svar på.
-Beregn rødderne (uden CAS) og kontrollér at de svarer til parablens skæringspunkter med x-aksen.
Hvordan kan jeg beregner rødderne ? er der en som vil være rigtig sød og hjælpe med den opgave også.
Det eneste jeg rigtig har forstået er :
Nulpunkterne for et polynomium kaldes under tiden for polynomiets "rødder". Derfor kalder man tit løsningerne af en andengradsligning for det tilsvarende andengradspolynomiums rødder.
Svar #14
Jeg har lige 1 spørgsmål.
X1 : -1
X2: 2
Hvorfor kalder man det nulpunkter (rødder) i p.
P er for andengradpolynomier ikke...
Svar #18
03. oktober 2020 af ringstedLC
#16:
Det vil sige, at rødderne er de værdier af x, hvor polynomiet bliver 0, og grafen (parablen) skærer x-aksen.
Svar #19
03. oktober 2020 af UCL (Slettet)
1000 Tak. Jeg vil bare rigtig gerne vide hvorfor man ved x2
Ganger med 3. Funktionen er jo
fx= -x2+2x+3