Matematik
simple ligninger
når jeg sætter -24 ind så er det ikke rigtig men har fundet ud af at x = 24 giver mening når jeg sætter det ind i ligningen
er det fordi at det er -2x i stedet for?
så
jeg troede at man skal fjerne minusset foran 2x men tror det her giver mere mening
Svar #1
05. oktober 2020 af AMelev
Det letteste er at samle x på den side, hvor der er flest, så 54 - 2x = 6 ⇔ 48 = 2x ⇔ 24 = x.
Godt, du tjekker - det er vejen frem.
Fortegnsreglerne for division (brøk) er de samme som ved gange: "-/- = +" og "-/+ = -" og "+/- = -" og "+/+ = +"
Svar #4
05. oktober 2020 af hma98
lige et spørgsmål til mht. 54 - 2x = 6 ⇔ 48 = 2x
der står jo et usynligt + foran 6 og der er et minus efter 54. + - = - så 54-6=48
men skal man ikke ændre +6 til minus når man rykker den over ligehedstegnet? så - - = +
men 54+6 er jo forkert
Svar #5
hej tror jeg har fundet ud af det
fordi det er +54 man skal kigge på så +54-6 = 48
Svar #6
#4lige et spørgsmål til mht. 54 - 2x = 6 ⇔ 48 = 2x
der står jo et usynligt + foran 6 og der er et minus efter 54. + - = - så 54-6=48
men skal man ikke ændre +6 til minus når man rykker den over ligehedstegnet? så - - = +
men 54+6 er jo forkert
Lad være med at rykke, men brug reglerne for ligningsløsnig: Man må lægge samme tal til på begge sider af =, og man må gange/dividere på begge sider med samme tal ≠ 0.
Du skal af med (+) 6 på højre side, og for at slippe af med det, gør du det modsatte (-6) på begge sider.
Og så skal du af med -2x på venstre side og gør det modsatte (+ 2x) på begge sider.
#5 Ja.
Svar #7
ja nu giver det mening for fik afvide at man skulle gøre det samme på den ene og anden side..
men hvornår er det så man kan rykke/isolere x på den anden side eller er det ik muligt?
Svar #8
Formålet er at isolere x, når man vil løse en ligning, altså have x til at stå helt alene på den ene side af =
Metode:.
1) Reducere (gange ind i parentes osv)
2) Beslut på hvilken side, du vil have x'erne (og tallene på den anden side)
3) Skaf dig først af med +/- det "uønskede" på de to sider af = ved at gøre det omvendte på begge sider -/+
?4) Skaf dig af med · og / det "uønskede" ved at gøre det omvendte på begge sider / og ·
Du skal faktisk gå den omvendte vej af regningsarternes hierarki.
Rykke/flytte er slang for anvendelsen af løsningsreglerne. Det kræver, at man husker flyttereglerne, og det går erfaringsmæssigt alt for tit galt. Det er lettere at forstå/huske, at man for at slippe med af med noget, fx +6 skal gøre det modsatte, altså -6 på begge sider.
Hjalp det?
Svar #9
så det her er ikke forkert men det er bedre at bruge reglerne for ligningsløsning?
Skriv et svar til: simple ligninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.