Engelsk

Engelsk genitiv

23. oktober 2020 af Katy1 - Niveau: C-niveau

Hej. 

Jeg skal finde finde fem genitiv fejl i en engelsk tekst. Jeg har allerede fundet fire, men mangler den sidste fejl. Er der nogen, der kan forklare hvor den sidste fejl er?

Jeg har vedhæftet et billede af teksten. Jeg har markeret de fire fejl, jeg allerede har fundet. 

På forhånd tak for hjælpen:)

Vedhæftet fil: Genitiv.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2020 af VietCoungVu

Det er tydeligvis house's windows. Du har ikke kigget det godt i gennem.


Svar #2
24. oktober 2020 af Katy1

#1

Det er tydeligvis house's windows. Du har ikke kigget det godt i gennem.

Det var også umildbart det jeg tænkte, men kan dog ikke se, hvorfor den er forkert. Det burde da ikke være forkert at tilføje et apostrof og -s, når house står i singularis og genitiv. Eller er det mig der er fuldkommen fokert på den?


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2020 af Stygotius

Nææh, der er desværre en hel del fejl  i din tekst.

Fede typer = fejl.

Det er ikke  en engelsk tekst men klart en amerikansk. Ordet "store" er amerikansk, ikke engelsk

- - - -

I had just talked to my (mothers')  --> mother's (friends') --> friends. The were upset about her bike and (i'ts) its flashing lights.

Jack's friends went to the store to get apples, bananas and pears but had to leave empty-handed.

The new employees had to fix the (houses windows) windows of the house themselves.

I ental er den normale måde at lave genitiv på at tilføje apostrof + s

I flertal er den normale måde at danne genitiv på at tlføje en apostrof -efter flertals-s'et.

Bortset fra enkelte specielle tilfælde udtrykker man genitiv med en omskrivning med "of" ved ord der ikke udtrykker personer.

Genitiv af ordet "it" er "its".  Formen "it's" er en sammentrækning af ordene "it is".


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2020 af Stygotius

P.S.

Formen "houses" er flertal af "house"

Genitiv (hvis man kunne tænke sig den brugt) ville være "house's".  [hauziz]

En apostrof er som regel en angivelse af et udeladt bogstav, (ofte et 'e'). Derfor er genitiv af "boy" jo "boys",      -oprindelig "boyes"-  men i flertal "boys' ", hvor apostroffen markerer det udeladte genitivs-'s'


Skriv et svar til: Engelsk genitiv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.