Matematik

funktioner af to variable

27. oktober 2020 af Stjerneskud2016 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Jeg er i tvivl om jeg forstår følgende opgave, som jeg har vedhæftet korrekt. Er det rigtigt at c (produktionen) kun afhænger af x?


Svar #1
27. oktober 2020 af Stjerneskud2016

Min besvarelse. Det er opgave b jeg er i tvivl om


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. oktober 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. oktober 2020 af Anders521

#1 Mht. 1. pkt. i  (b) mener jeg din besvarelse forkert. 


Svar #4
27. oktober 2020 af Stjerneskud2016

Kan du give en hint til hvordan man skal løse opgaven? Anders521


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. oktober 2020 af Anders521

#4 I starten får vi oplyst, at en virksomhed producerer enheder af et produkt, hvilket kræver arbejdskraft x (målt i timer) og en mængde råvare y (målt i kg.). Produktionen P kan så udtrykkes som funktionen                                                                              P: R+2 → R+, således at (x,y) → P(x,y).                                                      Så P(x,y) er funktionsværdien eller de enheder, der er produceret. Hvis der er produceret c enheder, må det betyde at P(x,y) = c. Erstattes regneforskriften for P i ligningen, og isoleres y efterfølgende, vil vi få et udtryk y = y(x), hvilket kan bruges til at tegne vores isokvanter. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. oktober 2020 af Anders521

#4 Det skal også nævnes, at mht. (a), ville et resultat som 16 -16·e-3, ikke give mening. Med ordet enheder i opgaven, må det efterspurgte resultat være et heltal. Derfor skal tallet  16 -16·e-3 afrundes til nærmeste heltal.


Skriv et svar til: funktioner af to variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.