Matematik

f'(t)=2-9f(t), hvor f(2)=(3)

14. december 2020 af Ano123nym - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg skal løse differentiallignerne UDEN hjælpemidler:

1)

f'(t)=2-9f(t), hvor f(2)=(3) 

jeg er kommet frem til at jeg skal bruge løsningsformlen til y'=b-ay osv...

men kan bare ikke få den løst

2) g'(x)=g(x)+7 så løsningskurben går igennem (0;2)

Har prøvet i to dage nu og jeg sidder bare fast

Håber i kan hjælpe og tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2020 af Anders521

#0 Den generelle løsning til ligningen f '(t) = b - a·f(t), hvor a≠ 0 er f(t) = C·e-at + b/a, hvor C er en konstant. I dit tilfælde er a = 9 og b = 2. 

Når du har fundet den generelle, kan du finde den partikulære, hvis integralkurve går gennem punktet P(2,f(2)). Det gør du ved at løse ligninge f(2) = 3 mht. C i den generelle løsning.

Svar #2
14. december 2020 af Ano123nym

#0 Den generelle løsning til ligningen f '(t) = b - a·f(t), hvor a? 0 er f(t) = C·e-at + b/a, hvor C er en konstant. I dit tilfælde er a = 9 og b = 2. 

Når du har fundet den generelle, kan du finde den partikulære, hvis integralkurve går gennem punktet P(2,f(2))

Det har jeg forstået:) men kan ikke komme videre derfra, kam du evt hjælpe med at komme frem til svaret (med beregninger)

Brugbart svar (1)

Svar #3
14. december 2020 af Anders521

#2 Med a = 9 og b = 2 er den generelle løsning f(t) = C·e-9t + 9/2. Dernæst har du ligningen

f(2) = 3  ⇔  C·e-9·2 + 9/2 = 3                                                                                                                                                 ⇔ C·e-18 = - 3/2

Mon ikke du kan løse den sidstskrevne ligning mht. C. Når du har gjort denne, skal du blot opstille den partikulære løsning.

Skriv et svar til: f'(t)=2-9f(t), hvor f(2)=(3)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.