Tysk

Modalverber hoved eller hjælpeverber

16. december 2020 af Ladora - Niveau: B-niveau

Hej, har lavet denne opgave hvor man skal finde ud af om modalverbet er et hovedverbum eller hjælpeverbum, er den rigtig?

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. december 2020 af MatteTeenDk (Slettet)

Det er rigtigt.

Brugbart svar (1)

Svar #2
16. december 2020 af Stygotius

Et modalverbum kan aldrig være hovedverbum. Et modalverbum bruges til at udtrykke den talendes/skrivendes forhold til hovedverbets indhold.  (Jeg skal / kan / vil / må / tør / bør / behøver  gå nu)

NB. Det der er et modalverbum på ét sprog, behøver ikke være det på andre sprog, og modalverber følger ikke de samme regler på alle sprog.

Brugbart svar (1)

Svar #3

Sætning 1, 4 og 5 er ikke helt rigtige da modalverbet ikke styrer en infinitiv her. Der er tale om  en såkaldt elliptisk (= forkortet) sætning.

Man har noget lignende  i et dansk eksempel som: "Ole vil gerne spille klaver. Det vil Peter også". Begge de markerede verber er modalverber.

Forklaringen på "modalverbum" i opgaven er dårlig.

Brugbart svar (1)

Svar #4

Rettelse:

I #2 havde jeg glemt  modalverbet "gide"

Svar #5
16. december 2020 af Ladora

Jeg er forvirret. Det første svar var, at det er rigtigt og du siger det ikke er :o  er dette så rigtigt?

Brugbart svar (1)

Svar #6
17. december 2020 af Stygotius

x

Brugbart svar (1)

Svar #7
17. december 2020 af Stygotius

Du mangler at markere 1 verbum i sætn. 4.

Faktisk må man sige at samtlige verber er modalverber.

Opgaven er klodset og dårligt formuleret. Modalverber udgør en undergruppe i gruppen hjælpeverber.

Skriv et svar til: Modalverber hoved eller hjælpeverber

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.