Matematik

Isolere t

19. december 2020 af Hallo12344321 - Niveau: C-niveau

Hejsa,

Jeg har forsøgt at isolere ti hånden og så tjekke svaret med Nspire, men synes ikke det giver det rigtige svar.

Udtrykket hvor i t skal isoleres er i følgende:

y=y0+voy*t+0,5*ay*t^2

Er det tilladt at når jeg trækker voy over til den anden side, at tage voy sammen med t på en gang. Altså at rykke voy*t over på den anden side ville give y-voy*t? Altså hvor det stadig er gange t


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. december 2020 af mathon

                       \small \begin{array}{lllll} v_{0y}=0\\\\ y-y_0=0.5\cdot g\cdot t^2&\textup{n\aa r det er i h\o jden skrives }h-h_0=\Delta h\\\\ \Delta h=\left (4.91\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot t^2\\\\ t=\sqrt{\frac{\Delta h}{\left (4.91\;\frac{m}{s^2} \right )}}&\textup{som i } \end{array}

                                      https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1990739#1990746

                                                                 

Hvorfor niveau C her og niveau A i din foregående tråd?


Svar #2
19. december 2020 af Hallo12344321

Altså jeg har A niveau, men i forhold til opgavens niveau så er det vel en c niveau? Eller skal jeg bare skrive det overordnet niveau jeg har hvert eneste gang. Altså skal jeg bare skrive niveau A, selvom det er en niveau der er mindre? :)

#1

                       \small \begin{array}{lllll} v_{0y}=0\\\\ y-y_0=0.5\cdot g\cdot t^2&\textup{n\aa r det er i h\o jden skrives }h-h_0=\Delta h\\\\ \Delta h=\left (4.91\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot t^2\\\\ t=\sqrt{\frac{\Delta h}{\left (4.91\;\frac{m}{s^2} \right )}}&\textup{som i } \end{array}

                                      https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1990739#1990746

                                                                 

Hvorfor niveau C her og niveau A i din foregående tråd?


Svar #3
19. december 2020 af Hallo12344321

Altså i forhold til opgavens sværegrad


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2020 af mathon

Ja.


Svar #5
19. december 2020 af Hallo12344321

Men jeg må lige spørge, hvornår er det tilladt at flytte hele ledet når man isolere. Feks y.y0=sin(x)*2*t+cos(x). 

Er det tilladt at tage hele sin(x)*2*t over på den anden side, hvor jeg bare dividere hele dette led, frem for at tage og isolere hvert variabel for sig?


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. december 2020 af Furrythanos

Mathon, skal mængden af dine indlæg fables om?


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. december 2020 af ringstedLC

#5: Det er da altid tilladt at flytte et led derhen, hvor det ønskes.

\begin{align*} a = b+c&\Rightarrow a-b = c \\ y-y_0=\sin(x)\cdot 2\cdot t+\cos(x)&\Rightarrow y-y_0-\sin(x)\cdot 2\cdot t=\cos(x) \end{align*}

Så man dividerer altså ikke ved flytning af led.

NB. Tråden bør oprettes med det niveau som du studerer på.


Svar #8
19. december 2020 af Hallo12344321

hvis jeg har y=3+k*t-y0 feks, kan jeg så isolere  3 tallet ved aat gør følgende:

y-k*t+y0, hvor jeg har taget hele ledet fra til t sammen og bare sat minus ved k. Altså tager alt det fra y til t og flytter det over på den anden side. Eller skal det gøres således

y-k/t +y0. Her har jeg taget og flytter K¨et over på den anden side først, og så taget t og divideret med det efter. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. december 2020 af ringstedLC

#8 er virkelig bekymrende:

\begin{align*} a=b+c-d&\Rightarrow a-c+d=b \\ y=3+k\cdot t-y_0&\Rightarrow y-k\cdot t+y_0=3 \end{align*}


Svar #10
19. december 2020 af Hallo12344321

#9

#8 er virkelig bekymrende:

\begin{align*} a=b+c-d&\Rightarrow a-c+d=b \\ y=3+k\cdot t-y_0&\Rightarrow y-k\cdot t+y_0=3 \end{align*}

Haha beklager, men kan du få lov til at flytte hele ledet k*t til den anden side fordi de er ganget på. Så hvis der istedet stof y=3+k-t, så kan man ikke tage og sige y-3-k-t=yo vel?. Det er kun når det er ganget at du kan flytte det sammenlagt, hvor du kun ændrer fortegn for det der står først? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. december 2020 af ringstedLC

#9 var ikke ment som en morsomhed. I 3. G skulle man længe have kunnet det her:

\begin{align*} a=b+c-d+y_0 \Rightarrow&\; a-b-c+d=y_0 \\ y=3+k-t+y_0 \Rightarrow &\;y-3-k+t=y_0 \\\\ \text{eller}: y=3+(k-t)+y_0 \Rightarrow&\; y-3-(k-t)=y_0 \\ &\;y-3-k+t=y_0 \end{align*}


Svar #12
19. december 2020 af Hallo12344321

Tak for hjælpen. Du har vel ikke opgaver med det her, hvor der er facit til. Tror der skal øves.


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. december 2020 af ringstedLC

God idé; se fx https://www.webmatematik.dk/lektioner/7-9-klasse/algebra , og ja, det er Folkeskolepensum.

Der er lidt opgaver i bunden af siderne.


Svar #14
20. december 2020 af Hallo12344321

Tak :)


Skriv et svar til: Isolere t

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.