Samfundsfag

politik

05. januar 2021 af maria2016 - Niveau: C-niveau

Hej jeg håber der er nogle som kan hjælpe med disse spørgsmål : ) 

1- Hvordan får man som individ indflydelse i det danske samfund? og hvad kan samfundet kræve til gengæld for indflydelse? 

2- Hvilke rettigheder og pligter har man som borger i et demokrati?

På forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2021 af ringstedLC

1- Tænk over/undersøg hvordan fx M. Frederiksen er blevet statsminister.

2- Du er jo selv en borger i et demokrati og må have en idé om, hvad du må og hvad du skal. Kom med dine egne bud på på det.


Svar #2
05. januar 2021 af maria2016

I spørgsmål: 

1- Hvordan får man som individ indflydelse i det danske samfund?

Her tænkte jeg at en individ kan får indflydelse ved at stemme til folkevalget, eller ved at deltalge i debatterne. 

Hvad kan samfundet kræve til gengæld for indflydelse? 

Her tænkte jeg at samfundet vil kræve at personen skal være aktivt deltagende.  

2- Hvilke rettigheder og pligter har man som borger i et demokrati?

Her tænkte jeg at man som borger har rettighed til at stemme og sige sin mening dvs man har ytringsfrihed.  Jeg ved ikke helt hvilke pligter der er til en borger. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. januar 2021 af ringstedLC

1- Ja, alle os, der ikke vil være statsminister og har stemmeret, får en indflydelse ved at stemme på partierne eller deres kandidater til Folketingsvalg og Kommunalvalg. Men ikke på hvem eller hvilke partier, der stilller op. Den indflydelse får man ved at melde sig ind i parti.

Og ja, politik og debat hænger uløseligt sammen.

2- Ja, desuden fx sygehus og skole. Og bl.a. på grund af disse gratis ydelser har vi så en forpligtelse til hjælpe den alvorligt tilskadekomne og til at få vores børn undervist.


Svar #4
05. januar 2021 af maria2016

#3 Super tusind tak for hjælpen 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. januar 2021 af Justitia

Der er mange måder at få indflydelse på i samfundet - politikere er ikke alene om at have indflydelse i samfundet. 

Spørgsmål 2 er et vanvittigt spørgsmål, hvis det skal besvares fyldestgørende - held og lykke med det.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. januar 2021 af Justitia

Hint: EMRK, Grundloven og retsplejeloven - disse skal inddrages i din besvarelse til spørgsmål 2. 


Svar #7
06. januar 2021 af maria2016

# 5 tusind tak, i opgave 1 hvilken andre indflydelser kan man fx have. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. januar 2021 af Justitia

Jeg vil jo påstå, at alle mere eller mindre har indflydelse på samfundet. 

Men nogle grupper er mere synlige end andre. F.eks. bestyrelsesmedlemmer i store virksomheder,  medlemmer af politiske kommissioner, nævn og råd, bestyrelsesmedlemmer i fagforeninger, forskere på universiteterne, jurister og topembesmænd.

Selv den almene borger har jo indflydelse og kan få indflydelse i form af f.eks. borgerligt ombud.


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. januar 2021 af Justitia

Journalister har også stor indflydelse på samfundet.

Meningsdannere.


Svar #10
06. januar 2021 af maria2016

Super perfekt 


Skriv et svar til: politik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.