Tysk

Omskrive fra præteritum til perfektum

07. januar 2021 af Maja2503 - Niveau: C-niveau

Hej. 

Er der nogen, der kan forklare, hvordan følgende sætning kan omskrives til perfektum?

Eine fremde Stimme hat sich gemeldet, der Mann hat seinen Namen genannt, hat mir gesagt, er hat in Berlin gelebt, und hat gefragt, ob ich ihn kennen lernen wolle


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2021 af Stygotius

Det er svært at omskrive noget til perfektum som allerede står i perfektum.


Svar #2
10. januar 2021 af Maja2503

#1

Det er svært at omskrive noget til perfektum som allerede står i perfektum.

Ups. Jeg kom til at sætte den forkerte sætning ind. Den originale sætning, der skulles omskrives til perfektum, lød således: "Eine fremde Stimme meldete sich, der Mann nannte seinen Namen, sagte mir, er lebe in Berlin, und fragte, ob ich ihn kennen lernen wolle."

Den sætning, der stod i perfektum, var blot mit forsøg på at omskrive sætningen til perfektum.


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. januar 2021 af Stygotius

Din tegnsætningsmarkering af sætningerne er lidt  forvirrende, men du har omskrevet det hele  helt  rigtigt.

Læg også  mærke til at man på tysk ofte bruger perfektum i et fortællende (malerisk)  talesprog  hvor vi på dansk vil bruge imperfektum.

Eks.

"-så kom en mand rendende hen til mig og sagde at huset brændte. Kort efter ankom  brandvæsnet og slukkede hurtigt ilden. Landsbyen faldt derpå snart til ro."

"Dann ist ein Mann zu mir gerannt gekommen und hat mir gesagt, das Haus sei in Flammen. Kurz danach ist die Feuerwehr angekommen und hat schnell den Brand gelöscht. Das Dorf ist dann bald zur Ruhe gekommen


Skriv et svar til: Omskrive fra præteritum til perfektum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.