Matematik

Trigonometriske funktioner

12. januar 2021 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej. Kan jeg spørger en af jer herinde som er supergode til matematik, hvordan jeg svarer på spg. Jeg har stadig ikke helt styr på amplitude, periode og frekvens for harmoniske svingninger, men er i fuld gang med at forstå det. Så det må meget gerne være en let forståelig forklaring - på så lavt et niveau som muligt. Det er øvelse 5.2.2, 1 jeg spørger til.

Svar #1
12. januar 2021 af UCL (Slettet)

...

Brugbart svar (1)

Svar #2
12. januar 2021 af mathon

                    \small \begin{array}{llllll}& f(t)=a\cdot \sin(b\cdot t)\\\\ \textup{Amplitude:}&a\\\\ \textup{Periode:}&T=\frac{2\pi}{b}\\\\ \textup{Frekvens:}&f=\frac{b}{\2\pi} \end{array}


Svar #3
12. januar 2021 af UCL (Slettet)

Mathon tak! Er værdimængde og frekvens det samme ?

Svar #4
12. januar 2021 af UCL (Slettet)

Altså det er stykket som hedder : 1. f(t) = 2sin (4t)

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. januar 2021 af mathon

#3
          Nej.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar 2021 af mathon

1. f(t) = 2sin (4t)
                             \small Vm=\left [ -2;2 \right ]


Svar #7
12. januar 2021 af UCL (Slettet)

#2. Periode ‘T’ - ved jeg er afstanden fra en bølgetop - til en bølgetop på svingningen, og sammenhængen mlm T og b er givet ved : T =2pi: b . b = 2pi: T. Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal regne b ud ?

Brugbart svar (1)

Svar #8
12. januar 2021 af mathon

                    \small \small \begin{array}{llllll}\textbf{1.}\\&& f(t)=2\cdot \sin(4\cdot t)\\\\ &\textup{Amplitude:}&A=2\\\\& \textup{Periode:}&T=\frac{2\pi}{4}=\frac{\pi}{2}\\\\& \textup{Frekvens:}&f=\frac{4}{\2\pi}=\frac{2}{\pi} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. januar 2021 af mathon

                    \small \small \small \begin{array}{llllll}\textbf{2.}\\&& g(t)=0.8\cdot \sin(\pi\cdot t)\\\\ &\textup{Amplitude:}&A=0.8\\\\& \textup{Periode:}&T=\frac{2\pi}{\pi}=2\\\\& \textup{Frekvens:}&f=\frac{\pi}{\2\pi}=\frac{1}{2} \end{array}


Svar #10
12. januar 2021 af UCL (Slettet)

Tak igen mathon #8 . Jeg har bare lidt svært ved at regne periode og frekvens ud? Er det noget som skal aflæses fra svingningen, eller regnes ud matematisk? ....

Brugbart svar (0)

Svar #11
12. januar 2021 af mathon

A/a og b aflæses.
Resten beregnes som vist i #2.


Skriv et svar til: Trigonometriske funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.