Dansk

Hjælp til eventyr

22. januar 2021 af sarahjenssen - Niveau: 10. klasse
Hej allesammen Jeg har brug for jeres hjælp, jeg vil være taknemlig, hvis i kunne hjælpe mig. Jeg har skrevet mit eget eventyr, det er en opgave jeg fik af min lære. Problemet at jeg mangler få den rettet inden jeg sender den. Og vil virkelig gerne have et 7 tal. Vil i være søde at få kigget på mit eventyr og måske få den rettet?

Eventyret om (Hans og prinsessen Asta) Der var engang en fattig ung mand ved navn Hans, der boede sammen med sine to ældre stesøstre Grethe og Margrethe. De boede i et meget lille hus med køkken og to værelser. Hans måtte udføre alt arbejdet i huset, han skulle rense, vaske tøj og lave mad, men stedsøstrene havde intet at gøre, de gik ind i byen uden ham og efterlod ham hjemme for at arbejde. Hans er en sød, sød ung mand, der ikke siger nej til noget, når hans stedsøstre siger, at han skal gøre det og det. En morgen en morgen annoncerer kongen en artikel om, at hvis du vil gifte dig med prinsessen, skal du gennemgå tre eksamener og gennemgå dem for at gifte dig med prinsessen (Asta). Den første opgave er at gå ud i skoven og finde en nøgle. Når du har fundet nøglen, skal du gå videre til den næste opgave, som er Opgave 2. I Opgave 2 skal du finde en kiste, og den nøgle, du har med dig, hører til kisten, og der er et brev i kisten Brevet angiver, hvad der skal til for at gennemføre de tre forsøg. Den sidste opgave er at finde en ring, der skal bæres af prinsesse Asta. Ringen er på slottets tag, denne opgave vil være meget vanskelig for Hans, han ved ikke, hvordan man kommer til den. Hans prøver at tænke, tænker og tænker, mens han tænker, for at holde øje med en fugl, der flyver strålende mod ham, fuglen når ham, hun giver ham noget, han giver ham ringen, ringen, den prinsesse fortsætter , Hans var så glad og begyndte at springe og sagde "Nu kan jeg gifte mig med prinsessen la la la" Så løber Hans lige til slottet så hurtigt som han kunne. At give ringen til prinsessen. Da han kom ind i slottet, sad Asta klar og ventede på sin mand. Asta rejser sig fra stolen og går mod Hans, hvor hun når ham, hun giver ham et kys og Hans giver hende ringen. De var begge glade og havde et bryllup. De levede indtil slutningen af ??deres dag. På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2021 af Moderatoren

Prøv at læse teksten højt for sig selv, så kan du sikkert selv finde flere uheldige formuleringer. 

Derudover, så skulle sætningen "Kongen meddeler" vist indgå?


Svar #2
22. januar 2021 af sarahjenssen

Hej Jeppe101
Jeg har læst den flere gange i endnu men føler det hele jeg har skrevet giver ingen mening!

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2021 af Moderatoren

Hvis du ikke føler, at det giver mening, så skal du nok se om du kan omskrive det, så det giver mening.


Svar #4
22. januar 2021 af sarahjenssen

Jeppe101
Vil du ikke været sød at rette mine fejl i teksten?

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2021 af Moderatoren

Nej, den går vist ikke. Så vil du jo aflevere noget, som jeg har lavet for dig – så kan din lærer ikke se dit rette niveau. 


Svar #6
22. januar 2021 af sarahjenssen

Grunden til, at jeg spørge om det, fordi jeg altid få et 4 tal og denne gang bil jeg gerne have et 7 tal, for det har jeg aldrig fået!
Håber du forstå.
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #7
22. januar 2021 af Moderatoren

Hvad har dine fejl været i dine andre afleveringer? Det er de fejl, som du gerne skal lære af og ikke lave igen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. januar 2021 af Quarr

#6

Sarah, du kan bruge dette link: https://indidansk.dk/eventyr-skrive (Skrivning)  og  dette link: sproget.dk (Sprogbrug) 

Tip: Læs din tekst højt for dig selv, det hjælper. 

- - -

Ja

 


Svar #9
22. januar 2021 af sarahjenssen

Hej Jeppe101
Det er at jeg ikke går helt i dybden, med mit eventyr, altså hvad det gå ud på

Brugbart svar (0)

Svar #10
22. januar 2021 af Moderatoren

Ok, så kan du fx prøve at uddybe det. 

Fx i denne sætning:

" mens han tænker, for at holde øje med en fugl, der flyver strålende mod ham, fuglen når ham, hun giver ham noget, han giver ham ringen, ringen, den prinsesse fortsætter"

Hvordan giver en fugl ham noget? Prøv også at læse sætningen højt. Giver den mening? Hvad betyder det fx at flyve strålende? Hvad mener du med "den prinsesse fortsætter"? 


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. januar 2021 af MandenMedMangeHatte

Sproget i din tekst er fyldt med fejl.


Brugbart svar (1)

Svar #12
23. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Du skal også se lidt på konsistensen... Først er det eksamener, så er det opgaver, og til sidst, er det forsøg, som Hans skal igennem.

Det giver heller ikke nogen mening, at Hans allerede fra start af ved, hvad de tre opgaver går ud på. Hvorfor skulle Hans dog kæmpe med at finde nøglen til kisten, og tage hen og åbne den og læse brevet, når han allerede har fået at vide, hvad der står i brevet, og dermed hvad tredje og sidste opgave går ud på? Hans ville da med det samme forsøge at få fat i ringen, og ikke bruge tid på resten, da han jo allerede inden han er gået igang ved, at det er ringen han skal bringe til prinsessen.

I den sætning som der gives i eksemplet i #10, der kan du også se at der ikke er konsistens i din fortælling. Først er fuglen en 'hun', og lige bagefter, er det pludseligt en 'han'.

Læs hver sætning højt for dig selv. Stil dig selv spørgsmålene, 1 - Giver sætningen mening? 2 - Hvad giver ikke mening, og hvad skal laves om, før den giver mening? 3 - Bør sætningen deles op i flere selvstændige sætninger? 4 - Er der konsistens i sætningens indhold, i forhold til resten af de foregående sætninger? (f.eks. bliver en 'hun'-fugl pluseligt til en 'han'-fugl).

Det bliver mere overskueligt for dig, tror jeg, hvis du begynder med første sætning, og arbejder dig sætning for sætning igennem din tekst, og ved hver sætning stiller dig selv de spørgsmål, som jeg har nævnt herover.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. januar 2021 af Stygotius

Slettet

Svar #14
26. januar 2021 af sarahjenssen

Hej AngelOneOne

jeg er simpelthen så blank, jeg ved godt, at jeg lyder dum, men jeg kan ikke finde mit eget fejl, selvom jeg har læst det højt for mig selv flere gange. 
 Vil du være sød at hjælpe mig?
på forhånd tak


Skriv et svar til: Hjælp til eventyr

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.