Matematik

parallelforskydning

30. januar 2021 af nutellaelsker - Niveau: B-niveau

Hej alle. Jeg er igang med parallelforskydninger af grafer og jeg forstår hvad det handler om, men når det kommer til hvor jeg selv skal angive forskriften for visse funktioner hvis graf er forskudt lodret eller vandret så bliver jeg lidt lost. Her har jeg en funktion f(x)=2 * x2- x + 10 som skal lodret forskydes ned med 10 i forhold til grafen for f. Jeg har forstået at man så skulle trække k (altså som nu er 10 her i opgaven) fra hvert x altså som sådan f(x)=2 *x-102- x - 10 + 10 men det er forkert og jeg forstår heller ikke engang selv hvad jeg lavede der. Det korrekte svar er g(x)=2 * x2 - x. Hvordan er man kommet frem til det? :-) :-) 

Vedhæftet fil: Skærmbillede (316).png

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. januar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har en graf, der skal flyttes 10 nedad. Det vil sige, at for alle punkter (x,f(x)) på grafen skal y-koordinaten gøres 10 mindre. Det vil sige, at punkter på den nye graf skal have koordinaterne (x,f(x)-10). Du skal altså ikke trække 10 fra x, men fra y.

Hvis forskydningen er parallel med y-aksen, er det y, der skal ændres. Hvis forskydningen er parallel med x-aksen, er det x, der skal ændres.


Skriv et svar til: parallelforskydning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.