Matematik

Gini-koefficienten

01. februar 2021 af javannah5 - Niveau: A-niveau

Er gini-koefficienten defineret som a/a+b eller a/b? jeg er forvirret

hvornår bruger man hvad?


Svar #2
01. februar 2021 af javannah5

Jeg vil virkelig gerne vide det nu, for jeg skal op til en prøve om nogle få dage og har ikke tid til at læse en masse tekst om et simpelt spørgsmål, som handler om hvilket af de her to a/a+b eller a/b er defineret som gini-koefficienten og hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du har ikke skrevet, hvad a og b står for. Det er nødvendigt at vide for at kunne svare. Dog kan jeg med sikkerhed sige, at det ikke er a/a+b, da det er lig med 1+b. Det er snarere a/(a+b), men det afhænger af, hvad a og b er.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. februar 2021 af Anders521

#2

Jeg vil virkelig gerne vide det nu, for jeg skal op til en prøve om nogle få dage og har ikke tid til at læse en masse tekst om et simpelt spørgsmål, som handler om hvilket af de her to a/a+b eller a/b er defineret som gini-koefficienten og hvorfor?

Hvad med at læse dine tidligere indlæg om emnet?


Svar #5
01. februar 2021 af javannah5

#3
Du har ikke skrevet, hvad a og b står for. Det er nødvendigt at vide for at kunne svare. Dog kan jeg med sikkerhed sige, at det ikke er a/a+b, da det er lig med 1+b. Det er snarere a/(a+b), men det afhænger af, hvad a og b er.

Jeg mener om man bruger denne her a/(a+b) eller denne her formel a/b til at finde gini-koefficienten

Svar #6
01. februar 2021 af javannah5

Ok fint lade os sige at a= 0,3 og b= 0,6

Brugbart svar (0)

Svar #7
01. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Hvad betyder a og b? De forekommer ikke i den beskrivelse, jeg har læst.


Svar #8
02. februar 2021 af javannah5

#7

Hvad betyder a og b? De forekommer ikke i den beskrivelse, jeg har læst.

okay, lad os sige at jeg bare gerne vil udregne gini-koefficienten hvilket af de to skal jeg bruge:  a/(a+b), a/b

eller afhænger det af hvilken opgave jeg har med at gøre?


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du skriver sadig ikke, hvad a og b er. Det er ikke muligt at svare på dit spørgsmål, så længe, du ikke skriver, hvad de står for.

Et eksempel fra noget andet. En pose indeholder gule og røde kugler. Der trækkes nogle kugler. Hvor stor en del af kuglerne er gule? Man kan gøre det på to måder: Man tæller alle kuglerne og kalder antallet for b, hvorefer man tæller de gule kugler og kalder antallet for a. I så fald er de gule kuglers andel a/b. Man kan også tælle de gule kugler og kalde det a, og derefer de røde og kalde antallet b. I så fald er svaret a/(a+b).

Hvilken måde tæller du på i dit tilfælde? Eller rettere sagt, hvad er a for en størrelse og, hvad er b for en størrelse? Du kan ikke regne med, at alle, der regner med gini-koefficienter bruger bogstaverne på samme måde. Der,hvor jeg har læst om det, bruges hverken a eller b.


Skriv et svar til: Gini-koefficienten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.