Matematik

Beholderdimension

06. februar 2021 af Daniella500 - Niveau: A-niveau

Jeg har stor brug for en forklaring på denne opgave, som er vedhæftet, da jeg har haft det meget svært med at få hjælp af min lærer, nå min undervisning foregår online. 
Jeg håber én eller flere kan give en hjælpende hånd og give en god forklaring på løsningen. 
Tak:)

Vedhæftet fil: Matematik opgave.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2021 af mathon

Vis din beregning af overfladearealerne.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. februar 2021 af peter lind

Du kommer til at beregne for hver figur, hvad de optimale betingelser er. Hvis du ikke har formler for cylinder eller kegle kan du finde dem på nettet. Du kommer til at optimere den. Det an gøres ved at du bruger formlen for rumfanget og sætter den lig 1m3. Det sætter du ind i formlen får overfladen og får dermed en funktion af den anden parameter(i første tilfælde er det højde.) og den må du så finde hvornår den er mindst


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. februar 2021 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{Overfladearealer:}\\& \begin{array}{llllll} \textbf{Cylinder:}&O=2\cdot \pi\cdot r^2+2\pi\cdot h\cdot r\\\\ \textbf{Kegle:}&O=\pi\cdot r^2+\pi\cdot \sqrt{h^2+r^2}\cdot r\\\\ \textbf{Ret prisme:}&2\cdot x^2+4\cdot h\cdot x \end{array}\end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. februar 2021 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{Volumener:}\\& \begin{array}{llllll} \textbf{Cylinder:}&V=\pi\cdot h\cdot r^2\Leftrightarrow h=\frac{V}{\pi\cdot r^2}\\\\ \textbf{Kegle:}&V=\frac{\pi}{3}\cdot h\cdot r^2\Leftrightarrow h=\frac{3V}{\pi\cdot r^2}\\\\ \textbf{Ret prisme:}&V= h\cdot x^2 \Leftrightarrow h=\frac{V}{x^2}\end{array}\end{array}


Skriv et svar til: Beholderdimension

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.