Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Udledning af stoffer

09. februar 2021 af hjælptilskolee

hej, vi skal vælge et underemne af emnet "udledning af stoffer" har i nogle underemner som er spændende at arbejde med??? I må også meget gerne komme med arbejdsspørgsmål til en problemformulering- der skal bruges 2 i Fysik og Kemi, 2 i Biologi og 2 i geografi.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Hvad har du selv gjort dig af tanker om, hvad du gerne vil skrive om? Har du selv nogle forslag til arbejdsspørgsmål?

Hvis du lægger det frem du selv har tænkt over, så er det nemmere at komme med kommentarer og forslag.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
09. februar 2021 af hjælptilskolee

jeg tænker jeg vil vælge underemnet fossile brændstoffer da jeg finder det meget interesant, de arbejdsspørgsmål jeg har indtil videre er:

Hvad er fossile brændstoffer? hvorfor bruger folk fossile brændstoffer når de ved at det er skadeligt for miljøet?

- Hvilke fag ville du mene de hører ind til, da det er meget vigtigt at jeg har 2 spørgsmål i hvert fag.

Og har du nogle andre spørgsmål til emnet fossile brændstoffer


Svar #3
10. februar 2021 af hjælptilskolee

#1

Hej,

Hvad har du selv gjort dig af tanker om, hvad du gerne vil skrive om? Har du selv nogle forslag til arbejdsspørgsmål?

Hvis du lægger det frem du selv har tænkt over, så er det nemmere at komme med kommentarer og forslag.

/Angel

Hej,

jeg har om underemnet fossile brændstoffer, vi skal have nogle arbejdsspørgsmål, 2 i fysik og kemi, 2 i biologi, og 2 i geografi, jeg har sendt mit første udkast til min lærer og hun har svaret, kan du hjælpe med at rette op på det jeg nu skal rette op på for jeg er helt tom.

(det er ikke er makeret med tykt er min læres kommentar)

Fysik/kemi 

1. hvad kan man bruge i stedet for fossile brændstoffer? 

Hvad mener du med dette spørgsmål? Jeg forstår det ikke rigtigt? Kan du være lidt mere præcis i din formulering??  

2. Hvad er fossile brændstoffer? 

Dette minder meget om bio 1. Du skal ændre enten det her eller bio 1, for de handler om det samme. 

Biologi 

1. hvad er fossile brændsler dannet af 

Se hvad jeg har skrevet ved spg fys 2...  

2 Hvad er ulemper og fordele ved fossile brændstoffer?  

Hvad vil du gerne tale om her?? Hvordan har det med biologi at gøre??  

Geografi 

1.Hvor kommer fossile brændstoffer fra? 

Dette minder meget om Bio 1 og fys 2. Du skal enten ændre det, eller omformulere det, så det ikke bare er en gentagelse af de to andre spørgsmål.  

2. hvor er fossile brændstoffer værst 

Hvad mener du med dette spørgsmål? Jeg forstår det ikke rigtigt? Kan du være lidt mere præcis i din formulering??  


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jeg ved ikke lige hvorfor din lærer ikke forstår spørgsmålet om, hvad man kunne bruge i stedet for fossile brændstoffer? Men skulle du uddybe det lidt, kunne du tilføje de ting du har tænkt dig at undersøge (bioethanol, biogas, el, brint, osv.), og eventuelt sammenligne deres energiindhol i forhold til f.eks. benzin.

Som fys/kemi 2, kunne du bruge spørgsmålet 'Hvad sker der når fossile brændstoffer brændes af, og hvorfor er det dårligt for miljøet'

Som geografi, kunne du undersøge, om der er noget i geografien/undergrunden der kan være årsag til, at der for eksempel findes store mængder olie i området omkring Saudi-Arabien, de olierige stater syd herfor, og i den Mexikanske Golf, men ikke i f.eks. Europa.

Jeg vil også mene, at du under geografi kan inddrage, hvilke konsekvenser en stigning i CO2 indholdet i atmosfæren og drivhuseffekten kan få, for forskellige områder på Jorden, når f.eks. havniveauet globalt stiger med 1-2 meter. Eller hvilke konsekvenser det vil have for klimaet og forskellige egnes frugtbarhed, hvis temperaturen stiger blot nogle få grader.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
11. februar 2021 af hjælptilskolee

#4

Hej,

Jeg ved ikke lige hvorfor din lærer ikke forstår spørgsmålet om, hvad man kunne bruge i stedet for fossile brændstoffer? Men skulle du uddybe det lidt, kunne du tilføje de ting du har tænkt dig at undersøge (bioethanol, biogas, el, brint, osv.), og eventuelt sammenligne deres energiindhol i forhold til f.eks. benzin.

Som fys/kemi 2, kunne du bruge spørgsmålet 'Hvad sker der når fossile brændstoffer brændes af, og hvorfor er det dårligt for miljøet'

Som geografi, kunne du undersøge, om der er noget i geografien/undergrunden der kan være årsag til, at der for eksempel findes store mængder olie i området omkring Saudi-Arabien, de olierige stater syd herfor, og i den Mexikanske Golf, men ikke i f.eks. Europa.

Jeg vil også mene, at du under geografi kan inddrage, hvilke konsekvenser en stigning i CO2 indholdet i atmosfæren og drivhuseffekten kan få, for forskellige områder på Jorden, når f.eks. havniveauet globalt stiger med 1-2 meter. Eller hvilke konsekvenser det vil have for klimaet og forskellige egnes frugtbarhed, hvis temperaturen stiger blot nogle få grader.

/Angel

Hej igen,

jeg har 3 spørgsmål min lærer stadig ikke er tilfreds med-det der ikke er makeret med tykt er min læres svar-

Biologi: Hvorfor er fossile brændstoffer et problem?Jeg forstår ikke din formulering. Den er meget bred og jeg ved ikke hvad du vil omkring i dette spørgsmål. Du skal være mere specifik.

Geografi 

1.Hvorfor stiger forbruget af fossile brændstoffer? 

Stiger forbruget? Det er jeg meget usikker på. I nogle lande stiger det givetvis. Hvilke lande kunne det være?? Hvad vil du gerne tale om, ved dette spørgsmål??  

  

2. Hvilke konsekvenser har afbrænding af fossile brændstoffer for klimaet? 

Hvad vil du gerne tale om, ved dette spørgsmål? Kan du prøve at uddybe det, for jeg er i tvivl om det hører til under geografi.  

Og så også lige min problemstilling, den lyder sådan-

Hvad er fossile brændstoffer? Og hvilke ulemper og fordele er der ved det? Hvorfor bruger folk fossile brændstoffer, når de ved det er dårligt for miljøjet? Hvordan kan vi stoppe det?

og dette er min læres kommentar-

Du skriver: “Hvorfor bruger folk fossile brændstoffer” Hvem er disse folk?? Jeg går da ikke lige ned og køber nogle fossile brændstoffer... Men jeg kan godt se, hvor du gerne vil hen... Jeg tror umiddelbart at jeg bare ville skære din problemstilling ned til de to midterste spørgsmål.

---

Så hun vil altså have at den skal lyde sådan-  hvilke ulemper og fordele er der ved det? Hvorfor bruger folk fossile brændstoffer, når de ved det er dårligt for miljøjet?

Eller har jeg misforstået hende


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. februar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Biologi - 'Hvorfor er fossile brændstoffer et problem i forhold til miljøet/klimaet?'

Geografi:

Jeg har lidt svært ved at finde på noget omkring geografi, som bare spot-on skriger geografi, andet end de to ting jeg allerede har skrevet du kan undersøge - Hvorfor er der store forekomster nogle steder og intet andre, ligger der noget i undergrunden, eller den geografiske historie der kan forklare det? og hvilke geografiske områder, vil blive påvirket mest af global opvarmning, og stiging i havniveauet.

I forhold til problemformuleringen, så må det du er nået frem til, være det din lærer mener. Men jeg ved tilgengæld ikke, hvilket århundrede hun lever i. Alle ejere af et motorkøretøj, hvad enten det er knallert, motorcykel, bil, lastbil, eller endda den benzindrevne græsslåmaskine, køber fossile brændstoffer (kan selvfølgelig være, hun hverken har et motokøretøj eller en have). Du bruger også fossile brændstoffer, hvis dit hus/lejlighedskompleks er opvarmet med et privat oliefyr, og du forbruger indirekte fossile brændstoffer, hvis du er tilsluttet et fjernvarmesystem der bruger olie eller kul, eller får strøm fra et kraftværk der bruger olie eller kul til el-fremstillingen.

Det er nok det nærmeste jeg kommer, til at kunne hjælpe dig, uden at vide hvad det præcist er, jeres lærer forventer af jer, og hvad optakten til din opgave har været undervisningsmæssigt.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #7
11. februar 2021 af hjælptilskolee

#6

Hej,

Biologi - 'Hvorfor er fossile brændstoffer et problem i forhold til miljøet/klimaet?'

Geografi:

Jeg har lidt svært ved at finde på noget omkring geografi, som bare spot-on skriger geografi, andet end de to ting jeg allerede har skrevet du kan undersøge - Hvorfor er der store forekomster nogle steder og intet andre, ligger der noget i undergrunden, eller den geografiske historie der kan forklare det? og hvilke geografiske områder, vil blive påvirket mest af global opvarmning, og stiging i havniveauet.

I forhold til problemformuleringen, så må det du er nået frem til, være det din lærer mener. Men jeg ved tilgengæld ikke, hvilket århundrede hun lever i. Alle ejere af et motorkøretøj, hvad enten det er knallert, motorcykel, bil, lastbil, eller endda den benzindrevne græsslåmaskine, køber fossile brændstoffer (kan selvfølgelig være, hun hverken har et motokøretøj eller en have). Du bruger også fossile brændstoffer, hvis dit hus/lejlighedskompleks er opvarmet med et privat oliefyr, og du forbruger indirekte fossile brændstoffer, hvis du er tilsluttet et fjernvarmesystem der bruger olie eller kul, eller får strøm fra et kraftværk der bruger olie eller kul til el-fremstillingen.

Det er nok det nærmeste jeg kommer, til at kunne hjælpe dig, uden at vide hvad det præcist er, jeres lærer forventer af jer, og hvad optakten til din opgave har været undervisningsmæssigt.

/Angel

Tusinde tak, det var en virkelig god hjælp:)


Skriv et svar til: Udledning af stoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.