Fysik

Ballistisk pendul

22. februar 2021 af Finnersejest - Niveau: A-niveau

figuren demonstrerer et forsøg med et ballistisk pendul. et projektil med massen m of start hastigheden u rammer et pendul med massen M hvor efter de sætter sig sammen og svinger op sådan at massemidtpunktet opnår en højdeforskel h nu skal jeg så bevise at starthastigheden kan findes ved formlen u = m+M/m*kvadratroden af 2gh og det ved jeg så ikke hvordan jeg skal bevise tænker jeg skal bruge noget med den kinesisje engergi (Kd = 1/2*md*(Vd^2)/2) men hvordan er jeg lidt tabt ved.

Vedhæftet fil: hey.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2021 af janhaa

P: momentum

U, V: velocity

m, M: mass

Pi = mU   (start)

Pf = (M + m)V      (final)

Pf = Pi

mU = (M+m)*V

U = (m+M)*V/m    (*)

and:

Ek = Ep         (energy)

((M+m)/2)*V2 = (M+m)gh

V = sqrt(2gh)     (**)

(**) in to (*)

so:

U=\frac{m+M}{m}*\sqrt{2gh}

q.e.d.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Den formel, du har skrevet i #0 er ikke rigtig. På venstre side af lighedstegnet er der en fart, dvs ms-1,  og første led på højre side er en masse, dvs kg. Det passer ikke sammen. Du mangler en parentes! Husk den.

Du kan ikke nøjes med at bruge kinetisk energi, da en del af energien omdannes til varme ved sammenstøddet. Derimod er bevægelsesmængden bevaret, så før sammenstøddet har du en bevægelsesmængde, der er m*u. Lige efter sammenstødet er bevægelsesmængden (m+M)*v, hvoraf du kan finde v. Herefter kan du regne den kinetiske energi ud. Den omsættes til potentiel energi ved at pendulet svinger ud til højden h.


Skriv et svar til: Ballistisk pendul

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.