Studievejledning

min hjerne er træt

23. februar 2021 af Samfundsfagsfidusen

Hej derude 

Jeg ved ikke helt om man kan skrive om det herinde, men jeg giver det et forsøg. 

Jeg går på htx i 2.g, og har et relativt højt snit på 8,5. Jeg mangler stadig nogle fag, så forhåbentligt kan jeg hæve mit snit. Jeg har skiftet gymnasium 2 gange, første gang var grundet forkert retning, og anden gang havnede jeg i en klasse hvor alt ikke var studievenligt. Der var alt for meget larm og ingen lavede tingende som de skulle osv. 

Jeg har altid drømt om at læse medicin/almen praktiserende læge efter gymnasiet, og jeg stræber virkelig efter det. Sagen er bare at jeg føler at min hjerne er overbelastet og at den bare er deaktiveret, den vil slet ikke samarbejde når det kommer til faglighed. 

Jeg har altid syntes at skolen har været interresant, og elsker det at være klog og udforske ting, jeg ser slet ikke skolen som noget negativt. 

Jeg føler at det materiale vi får i undervisningen virkelig er tungt. Pludselig mens jeg sidder og læser, kan jeg stene ned i teksten og falde fra, eller at jeg læser uden at jeg kan få det jeg læser ind i hovedet, det er som om jeg læser uden at jeg læser, jeg ved godt at det lyder dumt. 

Jeg har lige haft vinterferie, hvor jeg har givet slip på alt fagligt, for at få mit hoved til at slappe af, så jeg kunne give den gas når vi så startede op igen, men det fungere stadig ikke.  

Det har aldrig været sådan her, hverken at jeg føler at det er tungt materiale vi arbejder med, eller at jeg ikke kan læse ordentligt, og det er virkelig vigtigt for mig at kunne læse og undersøge tingende. 

Det stresset mig enormt meget, og det skræmmer mig, frygter meget at jeg pludslig vil falde helt fra i undervisningen, og at jeg så bliver langt bag ud med tingende. Alle mine fag lige pt er b fag og det kræver rigtig meget. Vil ikke miste chancen for at komme ind på medicin pga. det her. 

Hvad kan jeg gøre i sådan en situation? 

:( :( :( 


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. februar 2021 af spindeltrappe

Jeg kender godt dét med at "læse uden at læse". Det bedste, du kan gøre, er at tage en snak med studievejlederen. De kan foreslå dig alternativer og/eller redskaber.

I mellemtiden kan du jo også smutte forbi lægen og høre, om der er nogle vitaminer eller lignende, du mangler? 

Herudover kan du fortælle, hvordan du har det, til din lærer. Ved ikke, om de kan hjælpe med noget i praksis, men det kan jo være, de kan give dig et fif til læsningen.

Sidst, men ikke mindst, er det forståeligt. Både i 2.g, hvor læsemængden vist øges, men så sandeligt også her, når alt er online. Husk at få lidt frisk luft hver dag :-) og at have en hobby, så alt ikke går op i skolen.

Der er også de gode gamle råd om at læse 30/45 min, holde pause i 5/15 min og gå igang igen. Hvis I har nogle læsespørgsmål, kan du forsøge at "snakke højt" med dig selv og besvare dem eller skrive ned på papir.

Jeg tager altid noter. Ikke nødvendigvis for at bruge dem til noget senerehen - men for at holde mit fokus. Ellers løber mine øjne bare henover teksten. Det kunne måske også hjælpe dig at tage nogle stikord undervejs?

P.S. det er helt OK at lytte til sin krop, når den er lidt overanstrengt. Derfor lyder det også som en god idé, at du slappede af i ferien. Og ansvarsfuldt at du så prøver at komme igang igen. Men seriously, spørg studievejlederen og evt. også lægen :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. februar 2021 af Eksperimentalfysikeren

Du bør få din læsehastighed undersøgt. Hvis den er nedsat, kan det give den slags problemer, du har. Du kan finde en test på nettet.

Jeg kan tilslutte mig #1. Det er vigtigt, at du ikke kæmper alene med det.


Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2021 af Smut1

Enig med de andre. Desuden vil jeg anbefale dig at fokusere på det, du synes er sjovt, når du laver lektier, dvs. sådan lige sige højt til dig selv: "Det her kan jeg rigtig godt lide!", "Det her har jeg arbejdet rigtig hårdt på, og se hvor godt det blev!" eller "Det her var da slet ikke tosset!", da hjernen nogle gange kan blive træt, fordi der er så meget, der ikke er sjovt, men hvis man så fokuserer lidt ekstra på det, man er glad for, kan det give lidt energi. 


Skriv et svar til: min hjerne er træt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.