Matematik

Vækstmodeller

21. marts 2021 af Alrighty - Niveau: B-niveau

Jeg har to formler:

f(x)=20-15*e-0.12x    og g(x)=21-15*e-0.12x

Jeg skal forklare hvordan de to grafer for funktioner ser ud ift. hinanden. Jeg har tegnet dem i CAS og de ser rimeligt ens ud. Jeg ved dog ikke, hvad de enkelte tal i formlen betyder ift.grafen? Derfor ved jeg heller ikke, om de er 100% parallele med hinanden


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2021 af peter lind

 den eneste forskel er de to konstater 20 og 21.  Hvis man en funltion som a+f(x) er den eneste forskel på de forskellige værdier for a ændre på y værdierne, så de er parallelle


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2021 af AMelev

Hvis du sætter h(x) = -15·e-0.12x, så har du f(x) = 20 + h(x) og g(x) = 21 + h(x).
Graferne for f og g er altså h-grafen parallelforskudt hhv. 20 og 21 i lodret retning., så g-grafen ligger 1 over f-grafen.


Svar #3
21. marts 2021 af Alrighty

#2 det vil sige den står 1 længere op af y-aksen formoder jeg. Jeg tænker bare hvad den vil beskrives som, altså fx. i f(x)=ax+b er der en forklaring af hvad de enkelte bogstaver betyder


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. marts 2021 af AMelev

15·e-0.12x er jo en eksponentiel funktion med b = 15 og a = e-0.12, så den kan jo beskrives som c - b·ax, men det er ikke en standard-funktion.


Skriv et svar til: Vækstmodeller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.