Matematik

statistik

09. april 2021 af Ukendtpige - Niveau: B-niveau

Jeg har vedhæftet et spørgsmål, som jeg er lidt i tvivl om:

1.Udsagn: Det ironisk, fordi at 5% svarer til 0.05 hvilket ikke er nok til at trække 2 fra. Det går dermed ikke op. Det er derfor skrevet på en forvirrende måde. Man kan også komme til at misforstå det og forstå det som 40% (altså hvor meget svarer 2 ud af 5 til i procent)

2.Udsagn: Selve tallet i cirklen er skrevet forkert, da punktummet skal placeres foran det første 0-tal for at markere at der er tale om tyve-tusind. 

3. Udsagn: Til trods for at der er en masse decimaler efter kommaet, er det stadig ikke helt præcist. 

4. Udsagn: Hvis vi tænker over at alt statistik tilsammen er 100%, så er der kun 16% tilbage som er rigtig statistik, der ikke er opdigtet, og dette er ikke realistisk. Derfor er tallet selv opdigtet. 

Kan mine forklaringer passe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2021 af AMelev


?Jeg tror ikke, det er meningen, at svarene skal passe - snarere, at I skal tænke over, hvad der står, hvordan og hvorfor.
Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået spørgsmålet, men jeg ser det som et sjovt eksempel på selvbekræftende påstande.

Du får lige mine umiddelbare betragtninger:

1. Uklart, hvad der menes. 2 ud af 5% = 2/5% = 2/0.05 = 40, men menes der, at 40 statistikker er forvirrende eller mener man måske 40% af alle statistikker er forvirrende. Det er da forvirrende, så denne statistik er en af slagsen.

2. 200.00 - det er også forvirrende. Skyldes det forkert tegnsætning, så der skulle have stået 20 000, eller er det brug af decimalpunktum, som er forkert i henhold til dansk standard, så der menes 200,00? I det sidste tilfælde er det ikke nødvendigt at angive en nøjagtighed på 2 decimaler, da et antal må være et helt tal.

3. 33.3333% er næppe en nøjagtighed, der er belæg for, så påstanden bekræfter også her sig selv.

4. Hele denne statistik om statistik er så en af de 84%


Skriv et svar til: statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.