Matematik

Regnearternes hieraki

16. juni 2021 af 1234vedikke - Niveau: B-niveau

Okay, så det her er et utrolig dumt spørgsmål, som nok ligger langt under det faglige niveau, som der er oplyst...

Men, da jeg regnede det her simple stykke ud:

 \frac{2+3}{5+2}

så gjorde jeg som sædvanligt, hvor jeg først lægger tallene sammen og derefter dividerer.

Men så tænkte jeg på regnearternes hieraki, og blev forvirret over hvorfor man gør sådan, når der står, at man først skal dividere inden man lægger tal sammen. 

- Er det fordi, at tallene i tælleren betragtes som en 'enhed' og tallene i nævneren betragtes som en 'enhed', altså er der en usynlig parentes i både tæller og nævner? - For jeg kan se det bliver noget værre rod, hvis vi skriver stykket med '/'

2+3/2+5

For så tror man, at man kun skal dele 3 med 2, så 

(2+3)/(2+5)

vil give mere mening

Så er det bare fordi der er usylige parenteser eller er det noget andet...?


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. juni 2021 af ringstedLC

Korrekt, usynlige parenteser.


Brugbart svar (1)

Svar #2
16. juni 2021 af oppenede

Brøkstreger udvides for at vise hvad der kommer før divisionen, og på samme måde kan man udvide f.eks. rodtegnet som alternativ til parenteser:  √(2 + 3) + 4 = \small\sqrt{2+3}+4

I litteratur fra skrivemaskinens tid forekommer det ofte at der i niveau med tælleren er noget ekstra efter brøkstregen som først sker efter divisionen, f.eks:
   \frac{11-2}{31}{\color{White}\frac{{\color{Black}\ -\ 3}}{}}

Hver enkelt forskellig notation for samme operation har hver sin plads i regnearternes hierarki.


Svar #3
16. juni 2021 af 1234vedikke

#2 uhh tak for den information!

Skriv et svar til: Regnearternes hieraki

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.