IT

Excel-hjælp - betinget formatering.

08. august 2021 af marell3 - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg har en udfordring med en betinget formatering i excel. 

I kolonnen B har jeg en dato, som gerne skal være grøn hvis dato er mindre end 3 dage siden, gul hvis det er 4 eller 5 dage siden, og rød hvis datoen er mere end 6 dage.

Den formatering har jeg vist styr på, ved at oprette en betinget formatering der hedder f.eks. =idag()-b1>6, gældende for §B:§B.

Nu kommer udfordringen - formateringen skal gerne forsvinde, så snart der tasten noget i kolonne G, men den formel kan jeg simpelthen ikke hitte ud af. 

Nogle excel-eksperter på linjen? 

Pft.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. august 2021 af ringstedLC

Brug en "hvis/så":

=HVIS(G1="";IDAG()-B1>6)


Svar #2
09. august 2021 af marell3

Tak for svar :) 

Umiddelbart kan jeg ikke får det til at virke - den farver hele kolonne B (også selvom datoen ligger for de 6 dage), og formateringen fjernes ikke når jeg taster i kolonne G. 

Kan jeg have gjort noget forkert? 


Svar #3
09. august 2021 af marell3

Jeg har prøvet at lave en test her :) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. august 2021 af ringstedLC

#3: Din betingede formatering:

=HVIS($C:$C="";IDAG()-$B:$B>6)

skal være:

=HVIS(C2="";IDAG()-B2>6) for C2,

=HVIS(C3="";IDAG()-B3>6) for C3 osv. Derved "spørges" der kun på én celles (C3) indhold og ikke på en hel kolonnes.

Bemærk: Ved alm. kopiering af en celle medtages en eventuel bet. formatering, men cellereferencer i dens formel forskydes ikke.

Så der må laves en/redigeres i "betinget formattering" for hver celle/række.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. september 2021 af Therk

Redigér din formel i celle B1 til:

=HVIS(C1="";IDAG()-B1>6)

Anvend den formel på hele B:B.

Cellereferencer i betinget formatering forskydes også i betinget formatering, medmindre referencerne er låst ($).

Det kan evt. hjælpe dig at tænke sådan her?

1) Lav formateringen i en celle som en formel. Formlen skal returnere SAND/FALSK.
2) Sikr dig at du kan kopiere den formel til naboceller, hvor den også skal virke.
3) Kopier den originale formel og indsæt den som betinget formel i den originale celle
4) Vælg celleområdet til det du ønsker. Excel anvender ("kopierer") nu cellens betingede formel ud på alle cellerne

Jeg har vedhæftet en version, som jeg tror gør det du ønsker.


Skriv et svar til: Excel-hjælp - betinget formatering.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.