Studievejledning

Hvordan beregnes gennemsnittet?

18. august 2021 af Dian123

Hej

jeg har hverken gennemsnittet til at læse medicin eller odontologi som er mine eneste ønsker. Jeg lægger næsten hele 2 karakterer under det krævede gennemsnit men er fast besluttet på at jeg vil ind på et af disse to uddannelser da jeg ikke kan se mig selv arbejde indenfor noget andet. Jeg er dog i tvivl om hvordan kvote 2 fungerer? For odontologi er det Århus Uni jeg vil søge ind på næste år og for medicin er det Århus og Ålborg (dog hælder jeg mest til odontologi så dette er min første prioritet).

Der står på Århus unis hjemmeside at de kigger efter adgangskrævende fags gennemsnit for kvote 2: er det muligt at jeg kan hæve min karakterer i netop disse fag? Fx fik jeg et 4 i matermatik skriftligt hvilket jeg er meget ked af da det var mit A-fag. Kan jeg læse matematik som enkeltfag på A-niveau (selvom jeg allerede havde det på A-niveau) og dermed få en højere karakter som jeg bruger i min kvote 2 ansøgning? Da gennemsnittet i de adgangskrævende fag er ok men jeg ønsker at forbedre det. 

Og hvad vil helt præcis hjælpe i sådan en kvote 2 ansøgning for odontologi på Århus Uni?? Der står absolut intet på deres hjemmeside af hvad jeg kan læse mig frem til :/ 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. august 2021 af Viderekem (Slettet)

Har du fået lukket dit eksamensbevis ?.  Hvis ja så er det ikke muligt, at øge dit gennemsnit.

Desværre 


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. august 2021 af Student202

Jeg blev student i 2020 på STX og har brugt det sidste år på, at læse samf B og Engelsk B på hf enkeltfag online, selvom jeg havde begge på A niveau på gym. Det har forbedret mit fagsnit i kvote 2 og jeg er dermed kommet ind på min drømmeuddannelse på AU. Så ja, det burde kunne lade sig gøre, der er bare en betaling på 550kr pr. Fag ved Århus Hf og VUC og man få ingen SU :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. august 2021 af Viderekem (Slettet)

#2 Jeg blev student i 2020 på STX og har brugt det sidste år på, at læse samf B og Engelsk B på hf enkeltfag online, selvom jeg havde begge på A niveau på gym. Det har forbedret mit fagsnit i kvote 2 og jeg er dermed kommet ind på min drømmeuddannelse på AU. Så ja, det burde kunne lade sig gøre, der er bare en betaling på 550kr pr. Fag ved Århus Hf og VUC og man få ingen SU :)

Dette gælder ikke på hverken medicinstudiet eller odontologistudiet.

Tjek selv  


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. august 2021 af Student202

Hvorfor skulle trådstarter ikke kunne forbedre sit fagsnit til kvote 2, ved at tage Dansk A igen? 

På odontologi kigger de på fagsnittet af nogle specifikke fag i kvote 2 og dette kan man da godt forbedre ved hf-enkeltfag? Man kan ikke ændre sit samlede gennemsnit fra gym, men fagsnittet burde da være muligt? Ellers må du lige linke til dét, jeg skal tjekke. 

Der er endda et eksempel med Dansk A på nedenstående link:

https://bachelor.au.dk/optagelse/anden-optagelsesinformation/supplering/


Skriv et svar til: Hvordan beregnes gennemsnittet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.