Matematik
Andengradspolynomier
Jeg har fået stilt en opgave, som jeg virkelig har brug for hjælp til.
Opgaven lyder følgende:
P1, P2, P3, P4, P5 er grafer for forskellige andengradspolynomier, der kan skrives på formen:
Bestem i hvert af tilfældene fortegnene for a, b, c og d på grundlag af graferne på figuren.
Idet andengradskoefficienterne betegnes med og
, skal parablerne sættes op i rækkefælge med den største først.
Mange tak på forhånd!! :)
Svar #1
25. august 2021 af Eksperimentalfysikeren
Billedet er for lille til at der kan aflæses talværdier.
Kan du oploadde det i en større udgave?
Svar #4
25. august 2021 af ringstedLC
#0: Se eventuelt https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/andengradspolynomium-og-ligning/sammenhaeng-mellem-forskrift-og-graf
Svar #5
25. august 2021 af annafromm (Slettet)
Jeg forstår ikke, hvordan jeg skal regne det ud? Jeg synes det er lidt svært
Svar #6
25. august 2021 af ringstedLC
Du skal kun bestemme fortegnene på koefficienterne. Dernæst skal parablerne rangeres efter den største andengradskoeff.
Tip: Andengradskoeff. på en glad smal/stejl parabel er større end på en sur bred/flad parabel.
Der er sikkert et gitter på figuren, der kan bruges til rangeringen, især af P3 og P5.
Svar #7
25. august 2021 af Eksperimentalfysikeren
Start med at se, hvilken vej de to ender vender. Vender de opad, er a positiv, vender de nedad, er a negativ.
Sætter man x = 0 i polynomiet, får man a*02 + b*0 + c = c, så skæringspunktet med y-aksen er (0,c). Heraf kan du finde fortegnet for c.
Nu ved jeg ikke, om du har lært at differentiere. Hvis du har det, kan du se, at y' = 2ax+b. For x=0 har du specielt y'=b, så ved skæringspunktet med y-aksen er b hældningskoefficienten af tangenten. Det bruger du til at finde b's fortegn.
d er diskriminanten. Hvis den er positiv, er der to skæringspunkter med x-aksen, er d =0, rører parablen x-aksen i ét punkt, og hvos d er negativ er der ingen skæringspunkter.
I andet spørgsmål skal du finde ud af, hvilken række følge a'erne skal ordnes i for at værdierne skal være stigende. Du skal bruge to ting. Et negativt tal er altid mindre end et positivt tal og jo større den nummeriske værdi af a er, det smallere er parablen.
Skriv et svar til: Andengradspolynomier
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.