Fysik

Inkjet- printer, opgave b

17. september 2021 af Lasse123jo - Niveau: A-niveau

Hej,

jeg sidder med en fysikopgave, hvor jeg sidder lidt fast. Jeg har lagt flere formler sammen, og har fået det korrekte resultat, men det er blevet oplyst, at der burde være en formel, hvor jeg bare kan sætte tallene ind, og få samme resultat, men jeg kender desværre ikke denne formel, og jeg har ledt alle formelsamlinger og min fysikbog igennem. jeg har lavet opgave a, så det er opgave b, som jeg har brug for hjælp til. resultatet i opgave b er 9,5*10^5 elektroner

på forhånd tak :)

opgaven er vedhæftet

Vedhæftet fil: Fysik opgave.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2021 af peter lind

Det findes ikke. Du må sætte det sammen af kraften på elektronen, Newtons anden lov og bevægelsen med en komstant accelleration. Du kan selvfølgelig sætte formlerne sammen så du har en formel i et rent bogstavudtryk og så til slut sætte tal ind. Den metode er faktisk at foretrække


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. september 2021 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textbf{b)}\\& \textup{Lodret }\\& \textup{acceleration:}\\&& a=q\cdot \frac{E}{m}\qquad a<0\\\\& \textup{Tid mellem}\\& \textup{pladerne:}\\&& t=\frac{16\cdot 10^{-3}\;m}{18\;\frac{m}{s}}\\\\& \textup{Ladning}\\& \textup{pr. dr\aa be:}\\&& \Delta y=\frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2\\\\&& \Delta y=\frac{1}{2}\cdot \left ( -q\cdot \frac{E}{m} \right )\cdot t^2\\\\\\&& \textup{solve}\left (-\left ( 0.065\cdot 10^{-3}\;m \right )=\frac{1}{2}\cdot\left ( -q\cdot \frac{1.40\cdot 10^6\;\frac{N}{C}}{1.30\cdot 10^{-10}\;kg} \right )\cdot \left ( \frac{16\cdot 10^{-3}\;m}{18\;\frac{m}{s}} \right )^2,q \right )\\\\& \textup{Antal elektroner}\\& \textup{pr. dr\aa be:}\\&& N=\frac{q}{e} \end{array}


Skriv et svar til: Inkjet- printer, opgave b

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.