Engelsk

Hvad er forskellen på hjælpeverbum og hovedverbum i engelsk?

30. september 2021 af Isabellamh - Niveau: A-niveau

Jeg er igang med at lave den skriftlige del af engelsk a eksamen fra maj 2021, og jeg har et spørgsmål der lyder på: 

Fire eksempler på verbet be er understreget. Skriv for hvert eksempel: 
•  hele verballeddet 
•  om be er hjælpeverbum eller hovedverbum

Og de fire verber, som er be er:

was, was, were, og was igen.

Så hvordan ved jeg hvornår det er et hjælpe verbum eller et hovedverbum?

Jeg indsætter også hele verballedet, så det måske hjælper mere:

1. It was Glastonbury, so it was raining = hjælpeverbum

2. But the light drizzle was still a heavy disincentive to leave the cosy late-afternoon canvas bar and trudge through the sludge to the other side of the site = 

3. At the time we were enduring a minor plague of tastefully, soulful, jazz-flecked young female vocalists – Norah Jones, Katie Melua, the late Eva Cassidy – but Frank confirmed that here was something else entirely: an original voice. 

4. Still only 19, she was a riot; her no-filter candour  12 and humour were exhilarating.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2021 af Stygotius

Hvis der til  "be" i førnutid eller førdatid er knyttet en p.p. (kort tillægsform), er "be" et hjælpeverbum. Ellers er det et hovedverbum.

Sætn. 2  Her er det et hovedverbum

Sætn. 3   hjælpevb.  +  hovedvb.

Sætn. 4  hovedvb. + hovedvb.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. oktober 2021 af Stygotius

P.S.                                                                                                                                                                        Man kan også tale om "hjælpeverbum"  i forb.m. udvidet tid


Skriv et svar til: Hvad er forskellen på hjælpeverbum og hovedverbum i engelsk?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.