Matematik

Hjælp!!

21. november 2021 af fili1146 - Niveau: B-niveau

En termokande fyldes med kogende vand, hvorefter vandets temperatur langsomt falder. Fabrikanten af termokanden garanterer, at temperaturen i vandet efter 6 timer vil være mindst 75 ??C (E-standard). Målinger viser, at vandets temperatur kan beskrives ved formlen

y = 80*0,95^x + 20

hvor y er vandets temperatur (målt i grader), og x er antal timer efter påfyldningen.

a) Undersøg, om termokanden overholder E-standarden.
b) Hvor mange timer går der, før vandets temperatur kommer under 35 grader ?
     Hvad fortæller tallet 20 i formlen?
c) Med hvilken hastighed ændrer temperaturen sig 6 timer efter påfyldningen?

Er der nogen som har mulighed for, at hjælpe med opgaverne?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. november 2021 af ringstedLC

a) Indsæt 6 i formlen og beregn y. Undersøg om y ≥ 75

b) Indsæt y = 35 og bestem x

c) Differentier y og bestem y'(6)

NB. Skriv en meget mere sigende overskrift og beskriv, hvad der volder problemer.


Svar #2
21. november 2021 af fili1146

Mange tak for hjælpen! Jeg har nu lavet a) og delvis b) - jeg mangler dog stadigvæk at uddybe "Hvad fortæller tallet 20 i formlen?" kan du hjælpe med denne?

Og på hvilken måde kan man nemmest differentier y og bestemme y'(6)?

Jeg skal nok huske på, at skrive en mere sigende overskrift en anden gang ;)


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. november 2021 af inaktiv

a)

temperaturen i vandet efter 6 timer vil være mindst 75 °C (E-standard)

Tænk på at y er vandets temperatur, altså E-standarden og at x er tiden i det her tilfælde. Hvad kan man gøre med det? Du ved at y skal være mindst 75 °C.

b) Du har funktionen, der beskriver vandets temperatur. Hvordan kan du se hvornår funktionen går under 35 grader?

c) Den her hænger også lidt sammen med b), for hvad du evt. kan gøre for at finde svaret. Hvordan kan du se funktionen? Så kan du forsøge at finde ud af hvad 20 har af betydning :)

d) Jeg ville tro at det her er tangenthældningen i ét punkt. Derfor må du finde det punkt på kurven hvor x = 6. Tænk derefter over hvordan du kan finde y-værdien når du har x-værdien og funktionen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. november 2021 af ringstedLC

#2: Sæt x = 0 og beregn y. Når x er nul haves begyndelsesværdien (... med kogende vand).

Brug:

(b · ax + c)' = b · ax · ln(a)


Svar #5
21. november 2021 af fili1146

#3

Jeg tror jeg har styr på de fleste af opgaverne nu så. Jeg kan dog stadigvæk ikke gennemskue hvordan jeg skal beskrive hvad tallet 20  fortæller i formlen?


Svar #6
21. november 2021 af fili1146

#4

Når du siger:

Sæt x = 0 og beregn y. Når x er nul haves begyndelsesværdien (... med kogende vand).

Er dette så for at differentier y og bestemme y'(6)?


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. november 2021 af janhaa

#5

#3

Jeg tror jeg har styr på de fleste af opgaverne nu så. Jeg kan dog stadigvæk ikke gennemskue hvordan jeg skal beskrive hvad tallet 20  fortæller i formlen?

y(0)= 100


Skriv et svar til: Hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.