Kemi

Termodynamik

14. december 2021 af Niels39 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg sidder fast med følgende opgave, for jeg kan simpelthen ikke se hvordan den skal løses. Jeg har allerede bestemt værdien af delta S=-193, men at jeg skal kommentere med hvad der sker med ligevægtsblandingen ved opvarmning, giver ingen mening.

Vedhæftet fil: opgave kemi.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. december 2021 af Sveppalyf

ΔS er negativ hvilket stemmer med at der er færre molekyler på højresiden (mere orden).

Har du beregnet ΔH for reaktionen? Ved opvarmning forskydes ligevægten i endoterm retning. Dette kan du bruge til at afgøre om der bliver dannet mere eller mindre B.


Svar #2
14. december 2021 af Niels39

der vil vel dannes mere B, hvis ligevægten vil forskydes mod højre


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. december 2021 af Sveppalyf

Hvis ligevægten forskydes mod højre, bliver der dannet mindre B, og dermed aftager absorbansen.


Svar #4
14. december 2021 af Niels39

Forskydes den så til venstre, eller hvordan skal det forstås? Jeg kan nemlig ikek helt se det


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. december 2021 af Sveppalyf

Har du beregnet en ΔH for reaktionen?


Svar #6
14. december 2021 af Niels39

ja og den er lig -50,3 kJ/mol, derfor er reaktionen exoterm, men hvad det siger om hvilken retning reaktionen forskydes mod, siger mig intet


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2021 af Sveppalyf

Reaktionen mod højre er exoterm, og reaktionen mod venstre er endoterm. En opvarmning vil derfor i følge Le Charteliers Princip forskyde ligevægten mod venstre. Dette vil føre til at der bliver dannet mere B, og dermed øges absorbansen.


Svar #8
14. december 2021 af Niels39

Aaa ha, det giver mening, for systemet vil jo modvirke det det udsættes for og derfor vil ligevægten froskydes mod venstre.


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. december 2021 af Sveppalyf

Ja, det er rigtigt. En opvarmning forskyder ligevægten i den retning der er endoterm (i et forsøg på at modvirke temperaturstigningen).


Skriv et svar til: Termodynamik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.